Τρία άρθρα που αφορούν τα φαρμακεία περιλαμβάνει το Σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υγείας «Ρυθμίσεις για την ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας και την παρακολούθηση και αξιολόγηση της φαρμακευτικής δαπάνης» το οποίο έχει τεθεί από τις 25 Οκτωβρίου και θα παραμείνει μέχρι και τις 8 Νοεμβρίου (στις 8μ.μ.) σε δημόσια διαβούλευση.

Τα δύο από τα τρία αυτά άρθρα αφορούν το σύνολο των φαρμακείων της χώρας ενώ το τρίτο άρθρο αφορά τη λειτουργία φαρμακείου στο Άγιο Όρος.

Από τα άρθρα που αφορούν τα φαρμακεία όλης της χώρας το ένα έχει συγκεντρώσει -τη στιγμή που γράφεται αυτό το κείμενο- με διαφορά τον μεγαλύτερο αριθμό σχολίων σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο άρθρο του Σχεδίου νόμου.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά.

Σκοπός του σχεδίου νόμου σύμφωνα με τον Υπουργό Υγείας, Άδωνι Γεωργιάδη και την Αναπληρώτρια Υπουργό Υγείας, Ειρήνη Αγαπηδάκη είναι η ρύθμιση επειγόντων ζητημάτων αρμοδιότητας του Υπουργείου Υγείας επ’ ωφελεία του κοινωνικού συνόλου που κατατείνουν, μεταξύ άλλων στην ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας και των υγειονομικών δομών της χώρας, στην ορθή παρακολούθηση της διακίνησης των φαρμάκων στη χώρα, στην προστασία της δημόσιας υγείας, στην αδιάλειπτη συνέχιση της λειτουργίας των δομών ψυχικής υγείας εν όψει της έναρξης λειτουργίας του Εθνικού Δικτύου Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας, στην ενίσχυση με το απαραίτητο ανθρώπινο δυναμικό της Κεντρικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Υγείας και κατ’ επέκταση η παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών υγείας.

Από εκεί και πέρα ανάμεσα στα βασικά σημεία των διατάξεων του σχεδίου νόμου περιλαμβάνονται η συγκράτηση της φαρμακευτικής δαπάνης, μέσω της αναγκαίας προς τούτο αναδιοργάνωσης της Επιτροπής παρακολούθησης αυτής, ο εξορθολογισμός της αυτόματης επιστροφής (clawback) επί της νοσοκομειακής φαρμακευτικής δαπάνης και στον τομέα του φαρμάκου εν γένει αλλά και τα τρία προαναφερόμενα άρθρα για τη λειτουργία των φαρμακείων.

Πρόκειται για το  άρθρο 33 που αφορά τον χρόνο εκτέλεσης συνταγών φαρμακείων, το άρθρο 34 που αφορά τη  διάθεση τυποποιημένων γυαλιών πρεσβυωπίας και υγρών επαφής από τα φαρμακεία και το άρθρο 35 που αντιμετωπίζει την ανάγκη άμεσης χορήγησης άδειας φαρμακείου στο Άγιο Όρος λόγω ανάκλησης άδειας του μέχρι πρότινος λειτουργούντος φαρμακείου.

Ανάγκη αύξησης της προθεσμίας εκτέλεσης των συνταγών

Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του Σχεδίου νόμου η αξιολογούμενη ρύθμιση που φέρνει το άρθρο 33 αντιμετωπίζεται η ανάγκη αύξησης της προθεσμίας εκτέλεσης των συνταγών φαρμάκων. Πάντα σύμφωνα με το Υπουργείο Υγείας, πρόκειται για πρόβλημα που το συγκεκριμένο άρθρο έρχεται να ρυθμίσει κι αυτό γιατί «με τη διατήρηση της προθεσμίας εκτέλεσης των συνταγών στις πέντε εργάσιμες ημέρες καθίσταται δυσχερής η εκτέλεση των φαρμακευτικών συνταγών και η διασφάλιση της ανεμπόδιστης πρόσβασης στη φαρμακευτική αγωγή των δικαιούχων, ιδίως σε περιπτώσεις καθυστέρησης εκτέλεσης των συνταγών, η οποία οφείλεται σε ελλείψεις στην αγορά φαρμάκων, δοθέντος ότι οι συνταγές μετά την εκπνοή της προθεσμίας καθίστανται ανεφάρμοστες, απαιτώντας έκδοση νέων».

Διάθεση γυαλιών πρεσβυωπίας στο φαρμακείο χωρίς οπτικό – Αντιδράσεις από τους Οπτικούς

Το άρθρο 34 με την αξιολογούμενη ρύθμιση αντιμετωπίζει την ανάγκη διάθεσης τυποποιημένων ομματοϋαλλίων (πρεσβυωπίας) και υγρών φακών επαφής από φαρμακεία, χωρίς την υποχρέωση ορισμού οπτικού ως επιστημονικά υπευθύνου. Το Υπουργείο έφερε το συγκεκριμένο άρθρο με τη λογική ότι «Η διάθεση από φαρμακεία τυποποιημένων ομματοϋαλλίων (πρεσβυωπίας) και υγρών φακών επαφής υπό την προϋπόθεση ορισμού οπτικού ως επιστημονικά υπευθύνου υποχρεώνει τους φαρμακοποιούς σε πρόσθετες και μη αναγκαίες λειτουργικές δαπάνες, παρά το γεγονός ότι οι τελευταίοι, εκ της ιδιότητας τους ως επαγγελματιών υγείας, έχουν την κατάλληλη και ειδική γνώση που απαιτείται για την ασφαλή διάθεση των ως άνω οπτικών ειδικών.

Το συγκεκριμένο άρθρο έχει προκαλέσει πάντως την αντίδραση των οπτικών που υποστηρίζουν ότι οι φαρμακοποιοί δεν έχουν την κατάλληλη και ειδική γνώση που απαιτείται, για την ασφαλή διάθεση των συγκεκριμένων Οπτικών ειδών.

Ο τέως Πρόεδρος των Οπτικών – Οπτομετρών κ. Αντώνης Δαμίγος υποστηρίζει σε ένα από τα σχόλια που έχει κάνει στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης ότι «Κανείς επαγγελματίας Υγείας δεν έχει την κατάλληλη και ειδική γνώση πλήν του Οπτικού Οπτομέτρη.

Ουδέποτε και επ’ ουδενί λόγω εκπαιδεύτηκαν Φαρμακοποιοί προκειμένου να επιλαμβάνονται προβλημάτων διαθλαστικών ανωμαλιών, συμπεριλαμβανομένης της πρεσβυωπίας.

Η παρουσία Οπτικού ως επιστημονικά υπευθύνου δεν αποτελεί υποτιμητικά μη αναγκαία λειτουργική δαπάνη, αλλά τουναντίον αποτελεί εχέγγυο για την προάσπιση της Δημόσιας Υγείας και ιδία του αγαθού της Όρασης».

Μάλιστα αφού σημειώνει απευθυνόμενος στον Υπουργό Υγείας ότι
«οι Οπτικοί Οπτομέτρες, ειδικοί επιστήμονες για την εφαρμογή και διάθεση Φακών Επαφής και Υγρών φακών επαφής, επομένως άριστοι γνώστες του αντικειμένου, στα πλαίσια των Πανεπιστημιακών σπουδών τους, διδάχθηκαν και εξετάστηκαν στο μάθημα “Φαρμακολογία”. Ουδέποτε όμως αιτήθηκαν, αναξιοπρεπώς, ως επαγγελματίες Υγείας διαθέτοντες την κατάλληλη και ειδική γνώση, την διάθεση φαρμάκων για τους Οφθαλμούς! Είναι Οπτικοί Οπτομέτρες και όχι Φαρμακοποιοί» ζητά την απόσυρση του εν λόγω άρθρου.

Επίσπευση λειτουργίας φαρμακείου στο Άγιο Όρος

Με το άρθρο 35 με την οποία προβλέπεται η δυνατότητα έκτακτης προκήρυξης θέσης φαρμακείου για τη χορήγηση άδειας ιδρύσεως φαρμακείου στη Δημοτική Ενότητα του Αγίου Όρους, επιτυγχάνεται, σύμφωνα με το Υπουργείο Υγείας «η σε σύντομο χρονικό διάστημα λειτουργία νέου φαρμακείου στο Άγιο Όρος, με σκοπό την εξυπηρέτηση των εκεί μοναχών, των επισκεπτών και των εργαζομένων, καθώς ανεκλήθη η άδεια ιδρύσεως του μοναδικού φαρμακείου που λειτουργούσε μέχρι πρότινος. Σε διαφορετική περίπτωση, η πλήρωση της κενής θέσεως φαρμακείου από την Περιφερειακή Ενότητα Χαλκιδικής της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας θα λάμβανε χώρα εντός του Ιανουαρίου 2025, η δε χορήγηση της άδειας ιδρύσεως φαρμακείου εντός του Μαρτίου του ίδιου έτους, με αποτέλεσμα να παραμένει χωρίς πρόσβαση σε φαρμακείο ο ανωτέρω αναφερόμενος πληθυσμός»

Εξορθολογισμός clawback επί της νοσοκομειακής φαρμακευτικής δαπάνης

Πολύ σημαντικό τέλος είναι για τους ανθρώπους που κινούνται στο χώρο του φαρμάκου και το Άρθρο 19 που προβλέπει τον Εξορθολογισμό της αυτόματης επιστροφής (clawback) επί της νοσοκομειακής φαρμακευτικής δαπάνης.

Σύμφωνα με το άρθρο που αντικαθιστά άρθρο του ν. 4931/2022, για το έτος 2023 το μέγιστο ποσοστό αυτόματης επιστροφής (clawback) για τα νοσοκομειακά φάρμακα ορίζεται ανάλογα με την αξία προμήθειας των σκευασμάτων (ήτοι τη νοσοκομειακή τιμή), μείον την επιστροφή (rebate) 5% αλλά πλέον του ΦΠΑ ως εξής: για φάρμακα αξίας από 0,01-5,00€ το clawback είναι 0%, για φάρμακα αξίας 5,01-15,00€ το clawback ανέρχεται στο 40% και για φάρμακα αξίας 15,01-30,00€ στο 60%. Ωστόσο για το 2024 και εφεξής, τα φάρμακα αξίας από 0,01-5,00€ παραμένουν στο μηδενικό clawback και για τα φάρμακα αξίας 5,01-15,00€ το clawback ορίζεται από 20% έως 60%. Με απόφαση του Υπουργού Υγείας καθορίζεται ανά έτος το μέγιστο ποσοστό αυτόματης επιστροφής (clawback) της ανωτέρω κατηγορίας.

Με την προτεινόμενη ρύθμιση το Υπουργείο Υγείας επιδιώκει τον εξορθολογισμό του μηχανισμού αυτόματης επιστροφής (clawback) επί της νοσοκομειακής φαρμακευτικής δαπάνης και την αναλογικότερη συμμετοχή των Κατόχων Άδειας Κυκλοφορίας (Κ.Α.Κ) φαρμάκων στην πληρωμή της (clawback), καθώς έως σήμερα το clawback που αναλογούσε στα φαρμακευτικά προϊόντα με τιμή 15-30 ευρώ το επιβαρύνονταν αποκλειστικά τα φαρμακευτικά προϊόντα με τιμή μεγαλύτερη των 30 ευρώ. Η προτεινόμενη διάταξη αποβλέπει στον εξορθολογισμό της έκπτωσης και στη διάχυση της αυτόματης επιστροφής σε μεγαλύτερο αριθμό ΚΑΚ φαρμάκων.

Δείτε εδώ το Σχέδιο νόμου

Share.
Exit mobile version