Ποιες είναι, πως μπορούν να σας βοηθήσουν
Υπάρχουν αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα τηλεφωνικές γραμμές βοήθειας, με βασικό στόχο να παρέχουν χρήσιμη συμβουλευτική και ψυχολογική υποστήριξη στους ανοικούς ασθενείς και στους φροντιστές ασθενών με άνοια και νόσο Alzheimer.
- Γραμμή Βοήθειας για την Άνοια 1102, Εταιρεία Alzheimer Αθηνών
Η γραμμή πλαισιώνεται από εξειδικευμένους σύμβουλους / επαγγελματίες υγείας, γιατρούς νευρολόγους και ψυχιάτρους, ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς, που παρέχουν άμεσα ενημέρωση, καθοδήγηση, συμβουλές και διασύνδεση.
Η Γραμμής Βοήθειας 1102 απευθύνεται σε:
• Άτομα με προβλήματα μνήμης
• Ευρύ κοινό
• Φροντιστές – Οικογένεια & φίλοι ατόμων με άνοια
• Επαγγελματίες Υγείας
Οι υπηρεσίες της Γραμμής Βοήθειας 1102 είναι:
• Ενημέρωση για την άνοια και τις στρατηγικές πρόληψης
• Ενημέρωση για τις διαθέσιμες υπηρεσίες και τα προγράμματα για άτομα με άνοια και τους φροντιστές τους
• Πρακτικές συμβουλές φροντίδας σε φροντιστές ατόμων με άνοια
• Συμβουλές αντιμετώπισης κρίσεων και διαταραχών συμπεριφοράς σε άτομα με άνοια
• Διασύνδεση με τις οργανώσεις Alzheimer που λειτουργούν στην Ελλάδα
• Δικτύωση με τους Συμβουλευτικούς Σταθμούς για την Άνοια που λειτουργούν σε συνεργασία με το ΕΔΔΥΠΠΥ σε όλη την Ελλάδα
• Ενημέρωση επαγγελματιών υγείας σε θέματα σχετικά με την άνοια
• Ενημέρωση για τις Υπηρεσίες των Δήμων, των Κέντρων Υγείας, των νοσοκομείων ιδιωτικών και δημόσιων και γενικότερα των φορέων που ασχολούνται με την Τρίτη ηλικία και την άνοια.
Η Γραμμή Βοήθειας 1102 λειτουργεί Δευτέρα – Παρασκευή 9:00-19:00 (εκτός αργιών). Παράλληλα με την τηλεφωνική επικοινωνία, παρέχει τη δυνατότητα επικοινωνίας μέσω live webchat. Επιπλέον, ο ενδιαφερόμενος μπορεί να στείλει email στο 1102@alzheimerathens.gr ακόμη και εκτός ωραρίου και ο εξειδικευμένος σύμβουλος θα επικοινωνήσει μαζί του. Η τηλεφωνική κλήση στο 1102 έχει την αστική χρέωση του εκάστοτε παρόχου τηλεφωνίας.
- Γραμμή SOS για την Άνοια 210 33 03 678, Ψυχογηριατρική Εταιρεία «Ο Νέστωρ»
Η Τηλεφωνική Γραμμή Βοήθειας -Γραμμή SOS για την Άνοια δημιουργήθηκε το 2002 από την Ψυχογηριατρική Εταιρεία «Ο Νέστωρ», σε συνεργασία με την Ελληνική Γεροντολογική και Γηριατρική Εταιρεία, με στόχο να παρέχει χρήσιμη συμβουλευτική και ψυχολογική υποστήριξη, στους φροντιστές ασθενών με άνοια και νόσο του Alzheimer, κυρίως ως προς την αντιμετώπιση οξέων συμβάντων.
Πώς λειτουργεί
Επαγγελματίες Υγείας ενημερώνουν για τη νόσο, τις προσφερόμενες υπηρεσίες και παρέχουν πρακτικές συμβουλές για την αντιμετώπιση οξέων καταστάσεων οποιαδήποτε στιγμή χρειαστεί. Σκοπός της γραμμής SOS, εκτός από την πληροφόρηση, είναι και η ανακούφιση και αποφόρτιση των φροντιστών των ασθενών με άνοια, διότι η σωστή βοήθεια στον ασθενή προϋποθέτει καλή ψυχολογική κατάσταση του φροντιστή αλλά και του αρρώστου.
Η γραμμή SOS λειτουργεί σε συνεργασία με την Ελληνική Γεροντολογική & Γηριατρική Εταιρεία και ο αριθμός είναι 210-3303678 (αστική χρέωση).
- Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή SOS 1065
Η Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή SOS 1065έχει δοθεί στη διάθεσή της ΜΚΟ Γραμμή Ζωής από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων και συμβάλει θετικά σε περιστατικά αναγγελίας εξαφάνισης ηλικιωμένων αλλά και σε περιστατικά καταγγελίας κακομεταχείρισης, κακοποίησης ή παραμέλησης ηλικιωμένων.
Η Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή SOS 1065 διέπεται από τους παρακάτω περιορισμούς, για την προστασία των ηλικιωμένων :
-Όλες οι τηλεφωνικές συνομιλίες είναι απόρρητες και ΔΕΝ καταγράφονται.
-Η παρέμβαση σε περιστατικά που αφορούν ηλικιωμένους, γίνεται πάντα αφού ληφθεί υπόψη το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον τους και οριοθετείται από τη σωστή αποτίμηση των αναγκών τους.
-Όσοι ασχολούνται με τη γραμμή υποστήριξης είναι υπεύθυνοι για τη διασφάλιση του υψηλότερου επιπέδου παροχής υπηρεσιών, μέσα στα όρια των διαθέσιμων μέσων και στα επίπεδα που έχουν τεθεί από τους Νόμους.
-Τα περιστατικά αντιμετωπίζονται με σεβασμό.
-Όλες οι συμβουλευτικές υπηρεσίες της γραμμής υποστήριξης, παρακολουθούνται με περιοδικούς ελέγχους και εκτιμήσεις.
Η Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή SOS 1065 απευθύνεται σε:
- Ηλικιωμένους θύματα παραμέλησης ή/και κακομεταχείρισης.
- Ηλικιωμένους θύματα οικονομικής εκμετάλλευσης.
- Ηλικιωμένους θύματα ψυχικής, σωματικής ή/και σεξουαλικής βίας.
- Ηλικιωμένους που αντιμετωπίζουν προβλήματα οικογενειακά ή/και κοινωνικά.
- Ηλικιωμένους που αντιμετωπίζουν προβλήματα από τα παιδιά τους.
- Ηλικιωμένους με σοβαρά προβλήματα υγείας.
Ο σκοπός της Εθνικής Τηλεφωνικής Γραμμή SOS 1065 είναι:
-Η παροχή φροντίδας, προστασίας και ψυχολογικής στήριξης στους ηλικιωμένους ηλικίας άνω των 65 ετών και η προώθηση των δικαιωμάτων τους αφού οι ίδιοι δεν έχουν τη δυνατότητα ή τα μέσα να αυτοπροστατευθούν.
-Συμβουλευτική σε Ηλικιωμένους, στα παιδιά τους ή/και το συγγενικό τους περιβάλλον.
-Συμβουλευτική σε Ηλικιωμένους για νομικά θέματα.
- Μέσω της γραμμής γίνονται δεκτές ανώνυμες και επώνυμες καταγγελίες που αφορούν περιστατικά κακοποίησης / κακομεταχείρισης Ηλικιωμένων, ενώ παράλληλα λειτουργεί και ως εργαλείο συμβουλευτικής ηλικιωμένων, των παιδιών τους και των φροντιστών τους.
- Οι καταγγελίες αποστέλλονται στις αρμόδιες εισαγγελικές αρχές προς διερεύνηση προκειμένου να αναζητηθούν οι καλύτερες δυνατές λύσεις για τους ηλικιωμένους θύματα, ενώ η συμβουλευτική αφορά συνήθως σε θέματα σχέσεων με τα παιδιά τους, το οικογενειακό τους περιβάλλον και εν γένει αυτούς που τους φροντίζουν.
- Η γραμμή λειτουργεί όλο το 24ωρο, 365 ημέρες το έτος. Στελεχώνεται από κοινωνικούς λειτουργούς, ψυχολόγους, καθώς και ειδικά εκπαιδευμένους εθελοντές.
- Ευρωπαϊκή Τηλεφωνική Γραμμή 116123
Έχει δοθεί στη διάθεσή της ΜΚΟ Γραμμή Ζωής από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων και συμβάλει θετικά σε περιστατικά ψυχολογικής στήριξης ενηλίκων ιδιαιτέρως δε ηλικιωμένων.
Η Τηλεφωνική Γραμμή 116123 διέπεται από τους παρακάτω περιορισμούς, για την προστασία των Ενηλίκων και των Ηλικιωμένων που χρειάζονται ψυχολογική στήριξη:
- Όλες οι τηλεφωνικές συνομιλίες είναι απόρρητες και ΔΕΝ καταγράφονται.
• Η παρέμβαση σε περιστατικά που αφορούν ηλικιωμένους, γίνεται πάντα αφού ληφθεί υπόψη το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον τους και οριοθετείται από τη σωστή αποτίμηση των αναγκών τους.
• Όσοι ασχολούνται με τη γραμμή υποστήριξης είναι υπεύθυνοι για τη διασφάλιση του υψηλότερου επιπέδου παροχής υπηρεσιών, μέσα στα όρια των διαθέσιμων μέσων και στα επίπεδα που έχουν τεθεί από τους Νόμους.
• Τα περιστατικά αντιμετωπίζονται με σεβασμό.
• Όλες οι συμβουλευτικές υπηρεσίες της γραμμής υποστήριξης, παρακολουθούνται με περιοδικούς ελέγχους και εκτιμήσεις.
Για περισσότερες πληροφορίες απευθυνθείτε στη Γραμμή Ζωής.
- Silver Alert
Το Silver Alert, είναι το Εθνικό συντονιστικό πρόγραμμα έγκαιρης και έγκυρης ειδοποίησης των πολιτών σε περιστατικά εξαφάνισης ηλικιωμένων.
Αποτελεί ένα ακόμα βήμα στην κατεύθυνση για την υποστήριξη ηλικιωμένων με Alzheimer, Άνοια και συναφείς διαταραχές. Ενεργοποιεί άμεσα τα αντανακλαστικά των πολιτών σε περιστατικά εξαφάνισης ηλικιωμένων.
Το Silver Alert Hellas εποπτεύεται από την Εισαγγελία του Αρείου Πάγου, η οποία έχει προ εγκρίνει το αυστηρό πρωτόκολλο λειτουργίας του.
Πότε ενεργοποιείται το Silver Alert Hellas
Οι περιπτώσεις εξαφάνισης ηλικιωμένων που μπορούν να χαρακτηριστούν ως περιστατικά για ενεργοποίηση Silver Alert, θα πρέπει να εκτιμώνται συλλογικά και να διαθέτουν κάποια από τα παρακάτω χαρακτηριστικά:
• Η ηλικία του εξαφανισθέντος ηλικιωμένου (60+).
• Ο ηλικιωμένος πάσχει από την Νόσο Alzheimer ή Συναφείς Διαταραχές.
• Σαφείς ενδείξεις ότι ο ηλικιωμένος βρίσκεται σε κίνδυνο (πχ λόγω αδυναμίας λήψης φαρμάκων σημαντικών για την υγεία του ή τη ζωή του).
• Υποψίες που να δηλώνουν πιθανή μεταφορά του ηλικιωμένου από τρίτους σε άλλη περιοχή από αυτή της διαμονής του.
• Ο ηλικιωμένος να αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα στην υγεία του.
• Ο ηλικιωμένος να έχει τάση να κάνει κακό στον εαυτό του.
Για περισσότερες πληροφορίες απευθυνθείτε στη Γραμμή Ζωής.