ΔΥΣΛΕΞΙΑ

Η δυσλεξία είναι μια εκ γενετής μαθησιακή διαταραχή που δυσχεραίνει την ανάγνωση, τη γραφή και την ορθογραφία. Είναι μια δια βίου κατάσταση που μπορεί να επηρεάσει ανθρώπους κάθε ηλικίας, αν και συχνά διαγιγνώσκεται κατά τα σχολικά χρόνια.

Υπάρχουν 3 τύποι δυσλεξίας, ο ακουστικός, ο οπτικός και ο οπτικοακουστικός.

• Με την οπτική δυσλεξία έχουμε προβλήματα κατά την επεξεργασία των οπτικών παραστάσεων και την ερμηνεία τους από τον εγκέφαλο.

• Με την ακουστική δυσλεξία, αντίστοιχα, έχουμε  προβλήματα στη επεξεργασία και την ερμηνεία των ακουστικών μηνυμάτων από τον εγκέφαλο.

• Με την οπτικοακουστική δυσλεξία έχουμε προβλήματα και ακουστικού και οπτικού τύπου.

Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι, η δυσλεξία δεν συνδέεται με τη νοημοσύνη του ατόμου, αλλά με τις διαφορές στην επεξεργασία της γλώσσας στον εγκέφαλο.

Εκτιμάται ότι, το ποσοστό των παιδιών με δυσλεξία φτάνει στο 10%-15% του γενικού σχολικού πληθυσμού στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, ενώ στην Ελλάδα, το ποσοστό αυτό υπολογίζεται στο 6-10%.

Αίτια

Αν και η ακριβής αιτία της δυσλεξίας παραμένει άγνωστη, μετά από έρευνες διαπιστώθηκε ότι η δυσλεξία επικεντρώνεται, πιθανότατα, σε νευρολογικά αίτια .Τα προβλήματα στην ανάγνωση, στη γραφή, στην ορθογραφία και στην αριθμητική βρέθηκε ότι συνδέονται με ατελείς νευρωνικές διαδρομές στις περιοχές επεξεργασίας του λόγου στο αριστερό ημισφαίριο του εγκεφάλου.

Συμπτώματα

Η δυσλεξία διαφέρει από άτομο σε άτομο, ωστόσο τα πιο κοινά συμπτώματα της διαταραχής είναι:

• Δυσκολία στην αντίληψη του προφορικού και γραπτού λόγου.

• Δυσκολία στην εκμάθηση νέων λέξεων.

• Δυσκολίες στην εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας.

• Μάθηση της ομιλίας σε μεγαλύτερη ηλικία.

• Δυσκολία εκμάθησης αριθμών και στην εκτέλεση μαθηματικών υπολογισμών.

• Προβλήματα με τη γραφή.

• Δυσκολία στην ανάγνωση μεγάλων κειμένων και βιβλίων.

Διάγνωση

Η διαγνωστική αξιολόγηση της δυσλεξίας βασίζεται στην εκτίμηση των συμπτωμάτων, της νοητικής εικόνας του παιδιού και στο αποκλεισμό άλλων διαταραχών.

Όταν οι γονείς ενός παιδιού εντοπίσουν συμπτώματα δυσλεξίας, θα πρέπει να απευθυνθούν σε ειδικούς φορείς  για τη διάγνωση. Τονίζεται ότι, η διάγνωση της δυσλεξίας είναι προτιμότερο να γίνεται από κάποιον δημόσιο φορέα καθώς είναι η μόνη διάγνωση που αναγνωρίζεται από το σχολείο αλλά και από τους ασφαλιστικούς οργανισμούς.

Η αξιολόγηση και η τελική διάγνωση πρέπει να γίνονται από ομάδα ειδικών – και όχι μόνο από ένα άτομο. Η δυσλεξία είναι πολυσύνθετη κατάσταση και για την ολοκληρωμένη αξιολόγησή της απαιτείται η συμβολή ειδικών από διάφορους επιστημονικούς κλάδους, όπως η ιατρική, η νευρολογία, η εκπαίδευση, η ψυχολογία και οι κοινωνικές επιστήμες.

Θεραπεία

Η δυσλεξία είναι μια δια βίου διαταραχή και ο καλύτερος τρόπος  αντιμετώπισής της είναι μέσα από μεθόδους και στρατηγικές που συμβάλλουν στην επιτυχή προσαρμογή  του παιδιού τόσο στο σχολικό όσο και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον του.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, η έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση με τις κατάλληλες εκπαιδευτικές και υποστηρικτικές μεθόδους μπορούν να βελτιώσουν σημαντικά τις μαθησιακές δυνατότητες του δυσλεκτικού παιδιού.

Η δυσλεξία είναι μια εκ γενετής μαθησιακή διαταραχή που δυσχεραίνει την ανάγνωση, τη γραφή και την ορθογραφία. Είναι μια δια…