Καλεί σε επείγουσες ενέργειες τα υπουργεία Υγείας & Οικονομικών για τον ΕΟΠΥΥ.

Δημοσιεύθηκε, πριν λίγες ημέρες, και δόθηκε στους υπουργούς Υγείας και Οικονομικών το πόρισμα του Συνηγόρου του Πολίτη, με τίτλο: «Χρεώσεις των ιδιωτικών υγειονομικών φορέων και ο ρόλος του ΕΟΠΥΥ ως οργανισμός κοινωνικής ασφάλισης»*, που εξήχθη τον Ιούλιο του 2024.

Το πόρισμα συντάχθηκε μετά από καταγγελίες πολιτών που προκάλεσαν την έρευνα του ΣτΠ και αναφέρει:

Α) Ο ΕΟΠΥΥ δεν ανταποκρίνεται στα αιτήματά τους για ενημέρωση και έλεγχο σχετικά με την κοστολόγηση νοσηλειών τους σε συμβεβλημένες ιδιωτικές κλινικές, και

Β) αρνείται να προβεί σε καταλογισμό σε βάρος των ιδιωτικών κλινικών ποσών που ο ίδιος έχει διαπιστώσει ότι χρεώθηκαν καταχρηστικά ή απαιτήθηκαν παρανόμως από τους ασφαλισμένους.

Στο πόρισμά του ο Συνήγορος του Πολίτη διαπιστώνει μεταξύ άλλων:

·         ελλιπή, ασαφή και ακατάλληλη ενημέρωση νοσηλευόμενων από τον ΕΟΠΥΥ,

·         μη νόμιμη πρακτική χρέωσης «αναβάθμισης θέσης» κατά τη νοσηλεία σε συμβεβλημένες με τον ΕΟΠΥΥ ιδιωτικές κλινικές,

·         μη τήρηση της νόμιμης διοικητικής διαδικασίας κατά τον έλεγχο των χρεώσεων από τον ΕΟΠΥΥ και την επιβολή κυρώσεων,

·         ανάγκη διερεύνησης και ενημέρωσης για τον έλεγχο του κόστους των νοσηλειών και από τη φορολογική διοίκηση και ζητήματα ως προς την διασφάλιση της αντικειμενικότητας και της αμεροληψίας κατά τη διενέργεια των ελέγχων.

Η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ) μελέτησε το πόρισμα με προσοχή και ζητά από τα υπουργεία Υγείας και Οικονομικών ενημέρωση σχετικά με τις δράσεις που θα αναλάβουν, ώστε να λυθούν τα προβλήματα που αναφέρει ο ΣτΠ.

Αξίζει να τονιστεί ότι, ίσως, αυτό το πόρισμα εξηγεί ουσιαστικά και την εξοστράκιση της κοινωνικής εκπροσώπησης από τον ΕΟΠΥΥ με την απομάκρυνση της Ε.Σ.Α.μεΑ. από τη Διοίκηση του Οργανισμού, παραβλέποντας το θεσμικό κεκτημένο της συμμετοχής των κοινωνικών εταίρων στις διαδικασίες δυναμικού διαλόγου στην κοινωνική πολιτική της παροχής υπηρεσιών υγείας.

Ο Συνήγορος του Πολίτη κατέθεσε προτάσεις, με τις οποίες η ΕΣΑμεΑ συμφωνεί:

·         να προχωρήσει ο ΕΟΠΥΥ σε εξέταση όλων των αιτημάτων-καταγγελιών ασφαλισμένων για υπερχρέωση νοσηλειών σε συμβεβλημένες ιδιωτικές κλινικές και σε άμεση έκδοση αντίστοιχων εκθέσεων ελέγχου,

·         σε ό,τι αφορά ολοκληρωμένες εκθέσεις ελέγχου που διαπιστώνουν καταχρηστική χρέωση να υλοποιηθεί το σχετικό άρθρο 58 του ΕΚΠΥ και να καταλογισθούν τα αντίστοιχα ποσά στις κλινικές που δεν έχουν ανταποκριθεί και δεν έχουν επιστρέψει το αχρεωστήτως καταβληθέν ποσό,

·         να επισημανθεί στις κλινικές το θεσμικό πλαίσιο για την οικονομική ενημέρωση των πολιτών

·         να διερευνηθεί και να αποσαφηνισθεί από τον ΕΟΠΥΥ και τη φορολογική διοίκηση το φορολογικό ζήτημα της κοστολόγησης των νοσηλειών,

·         να προβεί ο ΕΟΠΥΥ σε εξορθολογισμό της ελεγκτικής διαδικασίας, να ελεγχθεί η δράση ελεγκτών ιατρών που μεταξύ άλλων διερευνούν υποθέσεις της Αρχής και

·         να απαντηθούν οι υποθέσεις αυτές με σκοπό την πάταξη της ατιμωρησίας και της ανεξέλεγκτης δράσης και την ενίσχυση της εμπιστοσύνης των πολιτών στο κράτος δικαίου.

Η ΕΣΑμεΑ από την πλευρά της εισηγείται τις παρακάτω πρωτοβουλίες που επιβάλλεται να πάρει ο ΕΟΠΥΥ:

1.      Επανασχεδιασμό των παροχών υγείας και προστασία των δικαιωμάτων των πολιτών και ιδιαίτερα των ατόμων με αναπηρία ή/ και χρόνιες παθήσεις

Ο ισχύοντας Ε.Κ.Π.Υ. αποκαλεί τους πολίτες δικαιούχους περίθαλψης του ΕΟΠΥΥ και ανακύπτει το ερώτημα, πως μπορεί να αποκαλείται κάποιος δικαιούχος περίθαλψης όταν οι πολιτικές υγείας οδήγησαν σε μετασχηματισμό του συστήματος υγείας και με αποφάσεις που ευνοούν την ιδιωτική υγεία και ιδιαίτερα τους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους.

2.      Αλλαγή του Μοντέλου Διοίκησης στον ΕΟΠΥΥ και δημιουργία σύγχρονου Οργανογράμματος

Η υπερσυγκέντρωση αρμοδιοτήτων στην κορυφή της ιεραρχίας, ο «διακοσμητικός» ρόλος του Δ.Σ. του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., η μη σύσταση της Επιτροπής Διαφάνειας, οι αστοχίες και η έλλειψη εμπειρίας στον τρόπο διοίκησης προσωπικού, η υποστελέχωση του ΕΟΠΥΥ κλπ., είναι μερικές από τις αιτίες που επιβάλλουν τη δημιουργία νέου Οργανογράμματος στον Ε.Ο.Π.Υ.Υ., με ταυτόχρονη την αλλαγή του μοντέλου Διοίκησης και της σύνθεσης του Δ.Σ. του ΕΟΠΥΥ με αυτονόητη την εκπροσώπηση της Ε.Σ.Α.με.Α. σε αυτό.

3.      Επαναπροσδιορισμό των στόχων του ΕΟΠΥΥ προς όφελος των πολιτών και ιδιαίτερα των ατόμων με αναπηρία ή/και χρόνιες παθήσεις

Δεν υπάρχει καμία λογική να δαπανώνται δεκάδες εκατομμύρια για πληροφοριακά συστήματα που ήδη λειτουργούν στον ΕΟΠΥΥ από το 2012 και από την άλλη να επικαλείται η διοίκηση του Οργανισμού ότι δεν υπάρχει χρηματοδότηση για να καλύψει πρόσθετες ανάγκες των ληπτών υπηρεσιών υγείας (όπως πρόσφατα αναφέρθηκε για τα έξοδα μετακίνησης των νεφροπαθών).

*Το σχετικό πόρισμα του Συνηγόρου του Πολίτη μπορείτε να το δείτε στο ακόλουθο λινκ:  https://www.synigoros.gr/el/category/default/post/deltio-typoy-or-porisma-gia-tis-xrewseis-twn-idiwtikwn-ygeionomikwn-forewn-kai-ton-rolo-toy-eopyy-ws-organismoy-koinwnikhs-asfalishs

Share.
Exit mobile version