Από τη Γιάννα Τριανταφύλλη.
Κορυφαίοι επιστήμονες με άρθρο τους στο British Medical Journal (BMJ) καλούν τη FIFA να διακόψει τη συνεργασία της με την Coca-Cola και να μην είναι πλέον ένας από τους επίσημους χορηγούς του Παγκοσμίου Κυπέλλου Συλλόγων 2025.
Ο Δρ. Chris van Tulleken από το University College London (UCL) και ο Δρ. Carlos Monteiro από το University São Paulo υποστηρίζουν ότι η Coca-Cola και άλλες εταιρείες ζαχαρούχων ποτών έχουν εκμεταλλευτεί το πιο δημοφιλές άθλημα στον κόσμο για εμπορικό κέρδος, συμβάλλοντας παράλληλα σε μια παγκόσμια κρίση υγείας.
Όπως αναφέρουν στο άρθρο του οι δύο κορυφαίοι επιστήμονες, νέα έρευνα έχει συνδέσει την κατανάλωση ζαχαρούχων ποτών με τον διαβήτη τύπου 2 και τις καρδιαγγειακές παθήσεις σε 184 χώρες. Αυτά τα προϊόντα είναι υπερεπεξεργασμένα και φτωχά σε θρεπτικά συστατικά, χωρίς να προσφέρουν κανένα θρεπτικό όφελος, ενώ παράλληλα τροφοδοτούν ασθένειες που σχετίζονται με τη διατροφή.
Ωστόσο, παρά τα αυξανόμενα στοιχεία για βλάβη, η Coca-Cola και άλλοι παραγωγοί ζαχαρούχων ποτών συνεχίζουν να κλείνουν συνεργασίες με αθλητικούς οργανισμούς, εξασφαλίζοντας επιρροή και απεριόριστη πρόσβαση, θέτοντας παράλληλα σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία.
Ως επίσημος χορηγός της FIFA από το 1978, η Coca-Cola έχει αξιοποιήσει την τεράστια πλατφόρμα της για να προωθήσει ζαχαρούχα ποτά σε δισεκατομμύρια ανθρώπους. Όπως υποστηρίζουν στο άρθρο οι δύο επιστήμονες, «δεν μπορούμε να αγνοήσουμε την αδιαμφισβήτητη σχέση μεταξύ της κατανάλωσης ζαχαρούχων ποτών και της κακής υγείας. Τερματίζοντας τη συμφωνία χορηγίας της με την Coca Cola, η FIFA θα μπορούσε να στείλει ένα ισχυρό μήνυμα: ότι η υγεία αντικαθιστά την εταιρική χορηγία».
Παγκόσμιες αυξανόμενες πιέσεις στη FIFA
Κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, το 2024, ένα ισχυρό παγκόσμιο κίνημα από εμπειρογνώμονες, υποστηρικτές υγείας, οργανισμούς και πολίτες οδήγησε στη δημιουργία της καμπάνιας «Kick Big Soda Out», μια εκστρατεία που έχει ως βασικό στόχο να παροτρύνει αθλητικούς οργανισμούς, όπως η FIFA, να τερματίσουν τις συνεργασίες με μεγάλες εταιρείες αναψυκτικών – με κυριότερη την Coca-Cola – λόγω ανησυχιών για την υγεία που σχετίζονται με τα ζαχαρούχα ποτά.
Περισσότεροι από 255.000 άνθρωποι και 93 οργανισμοί στηρίζουν την καμπάνια, διεκδικώντας την προστασία των παιδιών από στρατηγικές μάρκετινγκ που προωθούν ανθυγιεινές επιλογές ποτών. Με την παιδική παχυσαρκία, τον διαβήτη τύπου 2 και τις καρδιακές παθήσεις να βρίσκονται σε άνοδο παγκοσμίως, οι υποστηρικτές της καμπάνιας υποστηρίζουν ότι η συνεχιζόμενη συνεργασία της FIFA με την Coca-Cola στέλνει λάθος μήνυμα στους οπαδούς και ιδιαίτερα στα παιδιά.
Η ευρεία προβολή της Coca-Cola σε μεγάλες αθλητικές εκδηλώσεις, συμπεριλαμβανομένων των σταδίων, των ραδιοτηλεοπτικών μεταδόσεων και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, καθιστά φυσιολογικά τα ζαχαρούχα ποτά και υπονομεύει τις παγκόσμιες προσπάθειες για την καταπολέμηση των μη μεταδοτικών ασθενειών.
Πηγή: British Medical Journal (BMJ)
