Ο Γενικός Διευθυντής του ΕΦΕΧ κ. Θωμάς Δόκιος εξηγεί μιλώντας στο DailyPharmaNews γιατί η συνεργασία αυτή είναι πολύ σημαντική αποκαλύπτοντας ότι υπάρχει έστω και σε πολύ αρχικό στάδιο προσπάθεια να υπάρξει ανάλογη συνεργασία και με τον Εθνικό Οργανισμό Φαρμάκων
Από τον Χαράλαμπο Πετρόχειλο
Ως νέο Παράρτημα στον Κώδικα του Συμβουλίου Ελέγχου Επικοινωνίας εντάσσεται ο Κώδικας Δεοντολογίας Διαφήμισης Μη Συνταγογραφούμενων Φαρμάκων του Συνδέσμου Εταιρειών Φαρμάκων Ευρείας Χρήσης (ΕΦΕΧ) σηματοδοτώντας έτσι την έναρξη συνεργασίας των δύο φορέων σε ό,τι αφορά τον έλεγχο των διαφημίσεων προϊόντων ΜΗΣΥΦΑ και την τήρηση των κανόνων δεοντολογίας.
Σύμφωνα με τον ΕΦΕΧ η συνεργασία αυτή είναι καθοριστικής σημασίας και μέσω αυτής ο Σύνδεσμος αναγνωρίζεται πλέον ως βασικός συντελεστής στην προώθηση της υπεύθυνης διαφήμισης στον τομέα της υγείας, γεγονός που ενισχύει την αξιοπιστία και τη φήμη του στον κλάδο.
Παράλληλα, η αποδοχή του Κώδικα Δεοντολογίας ΜΗΣΥΦΑ από το ΣΕΕ υπογραμμίζει τη δέσμευση και των δύο φορέων στα υψηλότερα πρότυπα ηθικής διαφήμισης, καθώς και την αφοσίωσή τους στις υπεύθυνες πρακτικές μάρκετινγκ.
Αναφερόμενος σε αυτή τη συνεργασία, ο Γενικός Διευθυντής του ΕΦΕΧ κ. Θωμάς Δόκιος επισημαίνει σε ανακοίνωση του Συνδέσμου ότι: «Μας τιμά και είμαστε ευγνώμονες για την πρόσφατη αποδοχή του Κώδικα Δεοντολογίας μας από το Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας. Η δέσμευσή τους για την τήρηση των ηθικών προτύπων στον κλάδο αντανακλά μια κοινή αφοσίωση στην ακεραιότητα και την ευθύνη. Αυτή η συνεργασία σηματοδοτεί ένα σημαντικό βήμα προς την προώθηση ενός αξιόπιστου και διαφανούς διαφημιστικού περιβάλλοντος για όλους. Επαινούμε το ΣΕΕ για την επιμελή εργασία του στην προώθηση ηθικών πρακτικών και προσβλέπουμε στη συνεχιζόμενη συνεργασία για τη διατήρηση των υψηλότερων προτύπων στον κλάδο μας».
Από τη πλευρά του ΣΕΕ, η Γενική Διευθύντρια κυρία Ελένη Δοντά δήλωσε: «Ο κλάδος των ΜΗΣΥΦΑ είναι εξαιρετικά σημαντικός, όσο και ευαίσθητος, αφού πρόκειται για προϊόντα που αφορούν άμεσα στην υγεία των καταναλωτών. Χρειάζεται γνώση, υπευθυνότητα και προσοχή για να συνεχίσει να αναπτύσσεται η αγορά δυναμικά, χωρίς προβλήματα. Χαιρετίζουμε με ιδιαίτερη ικανοποίηση την ένταξη του ΕΦΕΧ στο ΣΕΕ και την επικαιροποίηση του Κώδικα Δεοντολογίας Διαφήμισης των ΜΗΣΥΦΑ και πιστεύουμε ότι η συνεργασία μας θα βοηθήσει στην αντιμετώπιση όποιων ζητημάτων δεοντολογίας υπάρχουν στην επικοινωνία, προς όφελος των καταναλωτών και των επιχειρήσεων».
Ο κ. Δόκιος μιλώντας στο DailyPharmaNews εξήγησε για ποιο λόγο η συνεργασία αυτή του ΕΦΕΧ με το Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας είναι τόσο σημαντική.
«Το Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας το οποίο μπορεί να δρα κατασταλτικά όταν μία διαφήμιση, οποιαδήποτε διαφήμιση από κάθε χώρο π.χ. μία τράπεζα, μία εταιρεία τηλεπικοινωνίας, μία εταιρεία φαρμάκων όπως συμβαίνει με το χώρο μας, δεν πληροί τις προϋποθέσεις που προβλέπονται από τη κείμενη νομοθεσία. Μέχρι λοιπόν να υπάρξει η αποδοχή του Κώδικα Δεοντολογίας Διαφήμισης Μη Συνταγογραφούμενων Φαρμάκων και η ένταξή του ως νέου Παραρτήματος στον Κώδικα του Συμβουλίου Ελέγχου Επικοινωνίας, ο φορέας αυτός έπρεπε να βασιστεί και πολύ σωστά στην υπάρχουσα νομοθεσία (ΕΟΦ, Υπουργείο Υγείας). Καταλαβαίνει ωστόσο κάποιος ότι η νομοθεσία που αφορά τα Μη Συνταγογραφούμενα Φάρμακα είναι σκόρπια, γεγονός που δημιουργεί δυσκολίες. Αυτό που κάναμε εμείς ως ΕΦΕΧ με τον Κώδικα που δημιουργήσαμε και το 2023 επικαιροποιήσαμε, είναι να φτιάξουμε κάτι που να στηρίζεται σε όλες τις εγκυκλίους και τις αποφάσεις του ΕΟΦ και του Υπουργείου Υγείας. Έτσι πλέον, όπου υπάρχει μία γκρίζα ζώνη ή όπου δεν καλύπτει κάποια πράγματα, οτιδήποτε, ας πούμε το χώρο των social media (σ.σ. Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης) εμείς έχουμε στον Κώδικα Δεοντολογίας μας συγκεντρωμένες αυτές τις σκόρπιες νομοθετικές ρυθμίσεις κάτι που βοηθά πολύ το έργο του Συμβουλίου Ελέγχου Επικοινωνίας.
Επιπλέον το γεγονός της ένταξης του Κώδικα Δεοντολογίας Διαφήμισης Μη Συνταγογραφούμενων Φαρμάκων του ΕΦΕΧ ως νέο Παράρτημα στον Κώδικα του Συμβουλίου Ελέγχου Επικοινωνίας ακριβώς επειδή έχει να κάνει μ’ έναν ανεξάρτητο φορέα που έχει αυτό τον κεντρικό ρόλο στο να ελέγχει τις διαφημίσεις με βάση τους κανόνες δεοντολογίας του Ελληνικού Κώδικα Διαφήμισης – Επικοινωνίας (ΕΚΔ-Ε) και να προάγει τις αρχές και τις καλές πρακτικές της υπεύθυνης επικοινωνίας, σημαίνει ότι ο Κώδικας Δεοντολογίας του ΕΦΕΧ που ισχύει για τα μέλη του (το 85% των εταιρειών της συγκεκριμένης αγοράς), τουλάχιστον σε ό,τι αφορά το ΣΕΕ –γιατί υπάρχει και ο ΕΟΦ που έχει στις αρμοδιότητες του τον έλεγχο της Δεοντολογίας Διαφήμισης ΜΗΣΥΦΑ) θα καλύπτει το σύνολο του χώρου, όπως σημειώνει ο κ. Δόκιος
Ο κ. Δόκιος τονίζει ότι ο ΕΦΕΧ αποδίδει μεγάλη σημασία στο θέμα του Κώδικα Δεοντολογίας και στην τήρησή του. Τα τελευταία χρόνια έχει καταβάλει πολύ μεγάλες προσπάθειες και είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ το 2014 ο Κώδικας Δεοντολογίας του αποτελούνταν από 5-6 σελίδες, σήμερα και μετά την αναθεώρησή του το 2023 έχει φτάσει να είναι 85 σελίδες με τη λογική πλέον κάθε 2 χρόνια να ανανεώνεται, εφόσον χρειάζεται καθόσον και η εξελίξεις ειδικά στο χώρο της τεχνολογίας αλλάζουν συνεχώς τα δεδομένα.
Γι’ αυτό άλλωστε και κινήθηκε προς την κατεύθυνση της συνεργασίας με το Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας ενώ σύμφωνα με τον κ. Δόκιο βρίσκεται σε επαφές και με τον ΕΟΦ σε μία προσπάθεια να υπάρξει κάτι ανάλογο.
«Εμείς θεωρήσαμε ανάγκη ένα από τα δύο όργανα που διαμορφώνει, που επιβλέπει τη διαφήμιση φαρμάκου στη χώρα μας να είναι σε επαφή με τον Σύνδεσμό μας, έναν Σύνδεσμο που ασχολείται με αυτό το θέμα κι έχει έναν Κώδικα Δεοντολογίας. Από τη στιγμή που μέσα από τις συζητήσεις μας προέκυψε να τον αποδεχτούν κιόλας και να τον εντάξουν μέσα στο δικό τους Κώδικα Δεοντολογίας, ακόμα καλύτερα. Έχουμε επίσης ξεκινήσει συζητήσεις με τον ΕΟΦ για να γνωρίζει ότι υπάρχει αυτός ο Κώδικας Δεοντολογίας μας τον οποίο και αποδέχτηκε το Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας», κατέληξε ο κ. Δόκιος.
Λίγα λόγια για το Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας
Το Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας είναι ο ανεξάρτητος φορέας αυτορρύθμισης της διαφημιστικής αγοράς, που σκοπό έχει να ελέγχει τις διαφημίσεις με βάση τους κανόνες δεοντολογίας του Ελληνικού Κώδικα Διαφήμισης – Επικοινωνίας (ΕΚΔ-Ε) και να προάγει τις αρχές και τις καλές πρακτικές της υπεύθυνης επικοινωνίας.
Ιδρύθηκε το 2003, σύμφωνα με το Νόμο 2863/2000, λειτουργεί στο πλαίσιο της αυτορρύθμισης / αυτοδέσμευσης και έχει ως τακτικά μέλη την ΕΔΕΕ, τον ΣΔΕ, τις ενώσεις των διαφημιστικών Μέσων (ΕΙΤΗΣΕΕ, ΕΙΗΕΑ, ΕΙΙΡΑ), την ένωση παραγωγών PACT και την ΕΡΤ. Το ΣΕΕ είναι μέλος της European Advertising Standards Alliance (EASA) και του International Council for Ad Self-regulation (ICAS).