Κάποια πράγματα πρέπει να τα δούμε με προσοχή για να μην τρέχουμε σε 2-3 μήνες αναφέρει η Πρόεδρος της Ένωσης Ασθενών Ελλάδας (ΕΝ.ΑΣ.ΕΛ), Βάσω Βακουφτσή, μιλώντας στο DailyPharmaNews
Από τον Χαράλαμπο Πετρόχειλο
H κ. Βάσω Βακουφτση, Πρόεδρος της Ένωσης Ασθενών Ελλάδας (ΕΝ.ΑΣ.ΕΛ) μίλησε στο DailyPharmaNews για το καυτό θέμα της επικαιρότητας στο χώρο της υγείας, τον νέο τρόπο διάθεσης των Φαρμάκων Υψηλού Κόστους στους ασθενείς ώστε να αλλάξει η σημερινή προβληματική κατάσταση. Υπερασπίζεται τους φαρμακοποιούς, θεωρεί ότι κάνουν το καλύτερο δυνατό και καταθέτει την προσωπική της άποψη για το πως θα πρέπει να αξιοποιηθούν οι εταιρείες ταχυμεταφορών.
Η κουβέντα με την κ. Βακουφτσή ξεκίνησε με το ερώτημα σχετικά με την άποψή της για το ότι δεν συμμετείχε στην πρόσφατη συνάντηση που έγινε στο Υπουργείο Υγείας την Τετάρτη 22 Ιανουαρίου για το θέμα των ΦΥΚ. «Εμείς ως Ένωση Ασθενών Ελλάδας απ’ όταν υπήρξε το θέμα με την ταλαιπωρία των ασθενών που πήγαν στο Φαρμακείο του ΕΟΠΥΥ στην Λεωφόρο Αλεξάνδρας το οποίο ήταν κλειστό και άνοιξε με παρέμβαση του Υπουργού Υγείας, κινηθήκαμε άμεσα και λίγες ώρες αργότερα στείλαμε μία επιστολή με τις προτάσεις μας για το θέμα των Φαρμάκων Υψηλού Κόστους ζητώντας μάλιστα να πραγματοποιηθεί και μία συνάντηση με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων και το συντονισμό του Υπουργείου Υγείας.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να στείλουμε νέα επιστολή προς τον Υπουργό με την οποία εκφράσαμε την έκπληξή μας που δεν προσκληθήκαμε στη συνάντηση παρόλο που λίγο πριν είχαμε καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις για το θέμα των ΦΥΚ. Μάλιστα, είχαμε ζητήσει να συμμετέχουμε σε μία τέτοιου είδους συνάντηση, πιστεύοντας ότι οι λήπτες υπηρεσιών υγείας πρέπει να συμμετέχουν στον σχεδιασμό της πολιτικής για θέματα που τους αφορούν.
Ο ίδιος ο Υπουργός άλλωστε, μίλησε για κάποιες πρώτες ανακοινώσεις σημειώνοντας ωστόσο ότι οι λεπτομέρειες του πως τελικά τα ΦΥΚ θα φτάνουν στους ασθενείς θα ανακοινωθούν επίσημα τις επόμενες μέρες.
Με τα πρώτα πάντως στοιχεία που έχουν γνωστοποιηθεί για το θέμα της διάθεσης των ΦΥΚ, δεν βλέπουμε κάτι στο οποίο να είμαστε αντίθετοι. Ωστόσο, σίγουρα υπάρχουν πράγματα που θα πρέπει να τα δούμε με προσοχή ώστε να μην έρθουμε αντιμέτωποι με διαφόρων ειδών στρεβλώσεις, όπως για παράδειγμα να κατοχυρωθεί το να μην μπορεί να γίνει μία παράλληλη εξαγωγή φαρμάκου κάτι που θεωρώ ότι θα το έχουν υπόψιν και από πλευράς Υπουργείου καθώς κανείς δεν θα ήθελε να πάνε κάποια φάρμακα στα ιδιωτικά φαρμακεία και σε 2-3 μήνες να βρεθούμε αντιμέτωποι με ελλείψεις. Πιστεύω ότι το Υπουργείο θα τα έχει σκεφτεί όλα, αλλά είναι σκόπιμο να ακουστεί η άποψη και των ασθενών ακόμη κι αν αυτή λέει ότι “ναι, είμαστε προς τη σωστή κατεύθυνση”.
To ζήτημα της διάθεσης των Φαρμάκων Υψηλού Κόστους είναι αρκετά σημαντικό για τους ασθενείς. Μάλιστα, όπως τόνισε η κ. Βακουφτσή, το θέμα ήταν ένα από αυτά που συζητήθηκαν στην πρόσφατη συνάντηση που είχε η ΕΝΑΣΕΛ με τον Πανελλήνιο Φαρμακευτικό Σύλλογο, πριν το περιστατικό στο φαρμακείο του ΕΟΠΥΥ που το έφερε στην επικαιρότητα.
«Η συνάντηση με τον Πανελλήνιο Φαρμακευτικό Σύλλογο ήταν πριν από τα πρόσφατα γεγονότα στο φαρμακείο του ΕΟΠΥΥ στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας αλλά αφορούσε ένα θέμα που ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος είχε ως αίτημα για μεγάλο χρονικό διάστημα και γι’ αυτό συζητήθηκε στη συνάντηση που είχαμε μαζί του. Λίγο – πολύ, οι προτάσεις του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου είναι αυτές που έχουν αποτυπωθεί δημοσίως, μας ενημέρωσε γι’ αυτές στη συνάντησή μας και είπαμε κι εμείς τις δικές μας προτάσεις που στείλαμε και στον Υπουργό. Εμείς ζητούμε να εμπλακούν και τα ιδιωτικά φαρμακεία και τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ και τα φαρμακεία των νοσοκομείων στη διάθεση των ΦΥΚ αλλά και να υπάρξει και κατ’ οίκο αποστολή. Θέλουμε να γίνουν όλα όσα απαιτούνται ώστε να μην έχουμε τα φαινόμενα ασθενείς να συνωστίζονται επί ώρες στα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ τα οποία είναι αυτή τη στιγμή υποστελεχωμένα με τους φαρμακοποιούς να κάνουν υπερπροσπάθεια για να εξυπηρετήσουν τον κόσμο. Και η ίδια ως ασθενής που χρησιμοποιώ τις υπηρεσίες των φαρμακείων του ΕΟΠΥΥ, μπορώ να πω από προσωπική εμπειρία ότι οι φαρμακοποιοί, την τελευταία φορά που πήγα, νομίζω ότι δεν ήπιαν ούτε νερό στις 3,5 ώρες που περίμενα. Παρόλα αυτά έξω, στο πεζοδρόμιο, με κρύο περιμέναμε –και σύμφωνα με ό,τι έγραφε το χαρτάκι που πήρα μπαίνοντας στο φαρμακείο για τον αριθμό των ανθρώπων που ήταν σε αναμονή- 189 άτομα!!!
Μία πολύ ενδιαφέρουσα προσωπική τοποθέτηση έκανε η κ. Βακουφτσή για το ρόλο των ταχυμεταφορών στο όλο αυτό εγχείρημα να συμβάλλουν στην εξυπηρέτηση και στη μείωση της ταλαιπωρίας των ασθενών που λαμβάνουν ΦΥΚ. «Η δική μου προσωπική άποψη όσον αφορά τις ταχυμεταφορές είναι ότι υπό προϋποθέσεις, σε έναν βαθμό κι όταν μιλάμε για επαναλαμβανόμενες συνταγές, για την επανάληψη δηλαδή μίας φαρμακευτικής αγωγής που ο ασθενής έχει πάρει, ίσως σε κάποιες περιοχές δυσπρόσιτες, απομακρυσμένες, ο ρόλος τους να είναι χρήσιμος και κρίσιμος. Και σήμερα σε περιοχές που δεν υπάρχουν φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ και γίνεται μία διανομή, αυτή μπορεί να γίνεται από διοικητικό υπάλληλο. Έτσι ο ασθενής που θα παραλάβει τα φάρμακά του π.χ. στην Καστοριά δεν θα πάρει οδηγίες από φαρμακοποιό. Η άποψή μου είναι ότι τουλάχιστον κατά την έναρξη της θεραπείας να μπορεί ο φαρμακοποιός να εξηγήσει πολύ απλά και κατανοητά στον ασθενή κάποια πράγματα κι εάν ο ασθενής έχει κάποιο ερώτημα να μπορεί να υποβάλλει το ερώτημά του αυτό στον φαρμακοποιό. Αυτή τη στιγμή οι συνθήκες δεν ευνοούν για κάτι τέτοιο. Εάν πάμε να ζητήσουμε κάποιες πληροφορίες σ’ ‘ένα μεγάλο φαρμακείο του ΕΟΠΥΥ νομίζω ότι οι άνθρωποι που ακολουθούν στη σειρά θα μας… λιντσάρουν για να το πω πιο λαϊκά! Όσο καλή διάθεση να έχει ο φαρμακοποιός να με ενημερώσει, όταν κάποιος χρειάζεται να περιμένει στην ουρά κάποιες ώρες, τι να κάνει κι αυτός; Δεν μπορεί! Αυτό θα ήταν το ιδανικό, να έχω 5 λεπτά να μιλήσω να λύσω τις τυχόν απορίες μου. Γι’ αυτό υπάρχει και το φαινόμενο στην Ελλάδα σε ό,τι αφορά τα ΦΥΚ, πως οποιαδήποτε απορία έχω, θα τη λύσω στον γιατρό, παρότι στο εξωτερικό δεν είναι έτσι. Αλλά όταν μιλάμε για φαρμακεία ΕΟΠΥΥ που γίνεται ένας χαμός… Και το ξαναλέω πως δεν είναι θέμα, ευθύνη των φαρμακοποιών. Είναι οι συνθήκες τέτοιες που δεν ευνοούν την επίλυση των αποριών του ασθενή. Εμείς ως Ένωση Ασθενών Ελλάδος θεωρούμε ότι ο φαρμακοποιός είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της αλυσίδας παροχής υπηρεσιών υγείας. Είναι επαγγελματίας υγείας και δεν είναι δυνατόν να είναι αυτός που απλά θα σου παραδίδει ένα κουτί και θα τελειώνει εκεί ο ρόλος του. Δεν είναι σωστό και για τον ίδιο ως επαγγελματία υγείας!».