Από τον Χαράλαμπο Πετρόχειλο
Για το θέμα του προγράμματος πρόληψης του καρκίνου του παχεός εντέρου που βρίσκεται επί θύραις να ξεκινήσει να τρέχει μέσα από τα φαρμακεία -την Τετάρτη 24 Ιουλίου πραγματοποιείται webinar από τον Πανελλήνιο Φαρμακευτικό Σύλλογο και το Ινστιτούτο Δια Βίου Εκπαίδευσης και Επαγγελματικής Ανάπτυξης Φαρμακοποιών (ΙΔΕΑΑΦ) με θέμα: «Η συμμετοχή των φαρμακείων στη διαδικασία προληπτικού ελέγχου του καρκίνου του παχέος εντέρου» (δες εδώ)- μίλησε στο DailyPharmaNews ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Συνδέσμου Εταιρειών Φαρμάκων Ευρείας Χρήσης (ΕΦΕΧ) κ. Γρηγόρης Καρέλος, στο περιθώριο της Συνέντευξης Τύπου που παρέθεσε ο ΕΦΕΧ το μεσημέρι της Τρίτης 23 Ιουλίου, με τίτλο «Η συμβολή της Αυτοφροντίδας στο Σύστημα Υγείας και την Ελληνική Οικονομία», με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Αυτοφροντίδας (Self-care) που είναι σήμερα Τετάρτη 24 Ιουλίου.
Ο κ. Καρέλος σημείωσε πως «σε ό,τι αφορά τα τεστ για τον καρκίνο του παχέος εντέρου που από τη διεθνή εμπειρία φαίνεται ότι θα αυξηθεί πάρα πολύ τα επόμενα χρόνια θεωρούμε ότι είναι απλά η αρχή για μία σειρά από αντίστοιχα προϊόντα σε αυτές τις κατηγορίες που θα έρθουν στο ελληνικό φαρμακείο». Αυτά τα προϊόντα, συνέχισε, θα αλλάξουν τον τρόπο που οι Έλληνες θα αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο παθήσεων. Πρόκειται για προϊόντα, εξήγησε, που θα προλαμβάνουν δραστικά πλέον παθήσεις που είναι σημαντικό να τις ανιχνεύσεις εγκαίρως, στην ώρα τους, και που ξέρουμε ότι μπορεί να έχουν πολύ μεγάλο ποσοστό θνησιμότητας όπως είναι ο καρκίνος του παχέος εντέρου και πολλές άλλες παθήσεις για τις οποίες θα έρθουν παρόμοια τεστ τα επόμενα χρόνια. Η εισαγωγή αυτών των προϊόντων στα φαρμακεία θα είναι σαφώς, όπως εκτιμά, ένας από τους πυλώνες που θα αλλάξει τον τρόπο που οι Έλληνες διαχειρίζονται την υγεία τους.
Σε αυτό το νέο περιβάλλον φαίνεται πως ο ΕΦΕΧ έχει πολύ σημαντικό ρόλο να παίξει.
«Αυτοφροντίδα χωρίς σωστή ενημέρωση των πολιτών και υποστήριξη των φαρμακοποιών για ενεργό ρόλο, τονίζει ο κ. Καρέλας, δεν μπορεί να υπάρξει γιατί τα προϊόντα έχουν πολλά χρόνια εμπειρίας, αποτελεσματικότητας και ασφάλειας αλλά έχουν κι ένα συγκεκριμένο προφίλ ασφάλειας και πρέπει να δίνονται με συγκεκριμένους όρους σε συγκεκριμένους ανθρώπους με συγκεκριμένες παθήσεις. Μία πολύ συγκεκριμένη σειρά ερωτήσεων πρέπει να γίνονται στους ασθενείς».
Υπάρχουν πολύ συγκεκριμένες συνθήκες που εγγυώνται τη μεγαλύτερη δυνατή ασφάλεια για τους πολίτες από τη χρήση των προϊόντων αυτών στην αγορά καθώς όλο αυτό είναι προς το συμφέρον και του ίδιου του ΕΦΕΧ.
«Αυτό στο οποίο επενδύουμε εμείς και οι εταιρείες του Συνδέσμου είναι η ενημέρωση πρώτα απ’ όλα των ανθρώπων μας για να μπορούν να περάσουν τα σωστά μηνύματα στους φαρμακοποιούς. Αυτή είναι η μεγαλύτερη επένδυση μας κάθε μέρα. Είναι οι άνθρωποι που έχουμε στην αγορά για να κάνουν αυτές τις εκπαιδεύσεις. Πέρα από αυτό τα προϊόντα μας είναι regulated (σ.σ. έχουν καθοριστεί από κρατικό φορέα οι όροι και προϋποθέσεις κυκλοφορίας τους στην αγορά) σ’ ένα πολύ μεγάλο βαθμό καθώς είναι καθορισμένο όπως συμβαίνει για ένα οποιοδήποτε φάρμακο το τι απαιτείται από ένα ΜΗΣΥΦΑ προϊόν για να έρθει στην ελληνική αγορά σε επίπεδο μελετών και φακέλων που καταθέτουμε στον ΕΟΦ. Κι ένα τρίτο (σ.σ. ζήτημα που αφορά αυτήν την ασφάλεια) είναι το κομμάτι των φαρμακοποιών όπου εδώ, πέρα από την ενημέρωση από τους ανθρώπους μας, πέρα από τα υλικά που προσπαθούμε να δημιουργούμε για να κάνουμε πιο απλή τη ζωή των φαρμακοποιών – γιατί κακά τα ψέματα το ελληνικό φαρμακείο έχει πάρα πολλά και διαφορετικά περιστατικά να διαχειριστεί κάθε μέρα – είναι και η ενημέρωση με εκπαιδευτικά προγράμματα φαρμακοποιών. Φέτος εμείς για πρώτη φορά λανσάραμε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα SelfCare Academy του ΕΦΕΧ με το ΙΔΕΕΑΦ (σ.σ. Ινστιτούτο δια Βίου Εκπαίδευσης και Επαγγελματικής Ανάπτυξης Φαρμακοποιών) για να έχουμε ένα σταθερό πρόγραμμα εκπαιδευτικών που αφορούν παθήσεις, τη διαχείριση των περιστατικών και του φαρμακείου πίσω από αυτές τις παθήσεις.
Τα πρώτα σεμινάρια ξεκίνησαν τον Ιούνιο και υπάρχει ένα σταθερό πρόγραμμα που θα συνεχίσει μόνιμα από εδώ και πέρα με θεματολογία, καθηγητές με τους οποίους συνεργαζόμαστε και on line webinars για τους φαρμακοποιούς».
Κομβικής σημασίας είναι βέβαια και το ενδιαφέρον από την πλευρά των φαρμακοποιών. Αυτό το ενδιαφέρον υπάρχει, όπως είπε ο κ. Καρέλας ωστόσο «θα μπορούσε να είναι και πολύ μεγαλύτερο, είναι η αλήθεια» αλλά υπάρχει ήδη μία δύσκολη εργασιακή καθημερινότητα για τους φαρμακοποιούς την οποία πρέπει να διαχειριστούν.
Αυτό που συμβαίνει σήμερα, εκτιμά ότι είναι «μία καλή αρχή και είναι και ο ρόλος ο δικός μας να ενημερώνουμε, να εκπαιδεύουμε και να δημιουργούμε τις συνθήκες για να έχουμε μεγαλύτερη συμμετοχή. Άρα βρισκόμαστε σε αυτό το ταξίδι τώρα και εύχομαι οι φαρμακοποιοί να το ζήσουν».