Από τον Χαράλαμπο Πετρόχειλο
Ξεκάθαρη είναι η διάσταση απόψεων ανάμεσα στον ΕΟΠΥΥ και τους φαρμακοποιούς με την κάθε πλευρά ουσιαστικά να αμφισβητεί την αξιοπιστία των στοιχείων που δίνει η άλλη. Αυτό προκύπτει μέσα από τις ανακοινώσεις – επιστολές και των δύο πλευρών σε ό,τι αφορά τα προβλήματα που υπάρχουν με τη διάθεση κατ’ οίκον των Φαρμάκων Υψηλού Κόστους από τον ΕΟΠΥΥ στους ασθενείς που επιλέγουν να τα λαμβάνουν με αυτόν τον τρόπο αντί να τρέχουν και να περιμένουν στις ουρές των φαρμακείων του ΕΟΠΥΥ.
Οι φαρμακοποιοί της κοινότητας ωστόσο έχουν ένα πολύ μεγάλο πλεονέκτημα σε αυτήν την αντιπαράθεση, που δεν είναι άλλο από το γεγονός ότι η σχέση που αναπτύσσουν με τους ασθενείς τους, τους δίνει τη δυνατότητα να αφουγκράζονται πράγματα που δύσκολα κάποιος άλλος μέσα στο χώρο της υγείας μπορεί να καταγράψει. Κι αυτό φαίνεται πως είναι αποφασισμένος να κάνει ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος. Να αξιοποιήσει στο έπακρο αυτή τη δυνατότητα που έχει μέσα από το δίκτυο των σχεδόν 11 χιλιάδων σημείων που διαθέτει ο κλάδος σε κάθε άκρη της χώρας, να καταγράψει τα παράπονα των ασθενών για το σύστημα διανομής Φαρμάκων Υψηλού Κόστους – που εδώ και ένα μήνα εφαρμόζεται – και να έχει τη δυνατότητα να παρουσιάσει συγκεκριμένα δεδομένα στον Τύπο μέσα από – δεκάδες ή και εκατοντάδες, όπως ακούγεται- προσωπικές μαρτυρίες ασθενών που ταλαιπωρούνται όλο αυτό το διάστημα.
Οι φαρμακοποιοί ως υπεύθυνοι επιστήμονες και ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένοι σε ό,τι αφορά την θεραπεία των ασθενών, σίγουρα δεν θα μπορούσαν να μένουν άβουλοι στις αναφορές των ασθενών και των εργαζόμενων του ΕΟΠΥΥ όσον αφορά τα προβλήματα στην διάθεση των ΦΥΚ κατ΄ οίκον. Γι’ αυτό και η ανακοίνωση.
Το κεντρικό θέμα άλλωστε της ανακοίνωσης, όπως λένε άνθρωποι που εκπροσωπούν τους φαρμακοποιούς, είχε να κάνει με δήλωση της διοικήτριας του ΕΟΠΥΥ σε συνέντευξή της (17/7) στο ραδιόφωνο του Πρώτου Προγράμματος και στην εκπομπή «Πρωινές Διαδρομές» όπου παραδέχτηκε πως ήδη οι πολίτες βρίσκουν αποκούμπι στον φαρμακοποιό τους για να μπορούν να εξυπηρετηθούν καλύτερα, εξουσιοδοτώντας τον να παραλάβει για λογαριασμό τους το ΦΥΚ που χρειάζονται, σε μία διαδικασία ωστόσο που σύμφωνα με τους φαρμακοποιούς έχει προβλήματα νομιμότητας σε σχέση με φορολογικά ζητήματα.
Συγκεκριμένα η κ. Καρποδίνη ανέφερε ότι «Πολλοί ασθενείς, επειδή έχουμε τη δυνατότητα εκεί που καταχωρούν την αίτηση να πουν ότι αν δεν παραλάβουν οι ίδιοι, εξουσιοδοτούν τον γείτονά τους ή τον φαρμακοποιό τους. Και πάρα πολλοί έχουν επιλέξει στους φαρμακοποιούς τους να τα παραλάβουν» με τον Πανελλήνιο Φαρμακευτικό Σύλλογο από την πλευρά του να δηλώνει ότι «Αυτό δεν μπορεί να γίνει. Είναι φορολογική παράβαση για τα φαρμακεία. Δεν είναι δυνατόν τα φαρμακεία να εξυπηρετούν τέτοιες καταστάσεις, διότι όταν θα έρθει ο φορολογικός έλεγχος στο φαρμακείο και διαπιστώσει ότι υπάρχει μέσα στο φαρμακείο, φάρμακο χωρίς κανένα παραστατικό – καθώς δεν φτάνουν με δελτίο αποστολής επ’ ονόματι του φαρμακείου αλλά στον ασθενή – αυτό αποτελεί φορολογική παράβαση. Επομένως είναι κάτι το οποίο ούτε μπορεί ούτε πρέπει να γίνεται».
