Από τον Χαράλαμπο Πετρόχειλο
Θέμα ασφαλείας των προσωπικών τους δεδομένων θέτουν οι νεφροπαθείς με αφορμή την πρόσφατη επείγουσα ανακοίνωση του ΕΟΠΥΥ που προειδοποιούσε ότι «αετονύχηδες» προσπαθούν να εξαπατήσουν ασφαλισμένους του Οργανισμού με πρόσχημα το πρόγραμμα του ΕΟΠΥΥ και του υπουργείου Υγείας για τη δωρεάν κατ’ οίκον διανομή φαρμάκων υψηλού κόστους σε χρονίως πάσχοντες καθώς «τρίτα πρόσωπα καλούν ασθενείς οι οποίοι έχουν υποβάλει αίτημα για παραλαβή φαρμακευτικών σκευασμάτων κατ’ οίκον, προκειμένου να τους παραδώσουν τα φάρμακα έναντι χρηματικού αντιτίμου».
Αν και, όπως φαίνεται όλο αυτό έχει να κάνει με πρόσωπα, τα οποία οι ίδιοι οι ασφαλισμένοι χρησιμοποιούσαν επί πληρωμή προκειμένου να περιμένουν εκείνα στη θέση τους, στις ατέλειωτες ουρές έξω από τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ, εξουσιοδοτώντας τα με νόμιμες διαδικασίες να παραλαμβάνουν για λογαριασμό τους Φάρμακα Υψηλού Κόστους και δίνοντας τους έτσι πρόσβαση σε προσωπικά τους δεδομένα, ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Νεφροπαθών υπό αιμοκάθαρση ή μεταμόσχευση “ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΣΤΡΙΝΑΚΗΣ” με δελτίο Τύπου της 23ης Ιουνίου θέτει τρία ερωτήματα σχετικά με την ανακοίνωση του ΕΟΠΥΥ.
Συγκεκριμένα αναφέρει τα εξής:
«Όπως προκύπτει από σχετική ανακοίνωση του ΕΟΠΥΥ που δημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα του https://www.eopyy.gov.gr/…/d2e217b0-02cf-4982-a3dd… (επισυνάπτεται), τις τελευταίες ημέρες έχει γίνει γνωστό στον ΕΟΠΥΥ ότι τρίτα πρόσωπα καλούν ασθενείς οι οποίοι έχουν υποβάλει αίτημα για παραλαβή φαρμακευτικών σκευασμάτων κατ’ οίκον, προκειμένου να τους παραδώσουν τα φάρμακα έναντι χρηματικού αντίτιμου.
Λαμβάνοντας υπόψιν ότι τα παραπλανητικά τηλεφωνήματα εστιάζουν σε φυσικά πρόσωπα που έχουν πράγματι υποβάλει αίτημα για κατ’ οίκον παραλαβή σκευασμάτων, σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΕΟΠΥΥ, ερωτάται:
1. Εάν έχει διερευνηθεί το ενδεχόμενο τυχόν διαρροής ειδικών κατηγοριών δεδομένων ασφαλισμένων-ασθενών.
2. Έχει εκπονηθεί μελέτη αντικτύπου για τη διαδικασία επεξεργασίας των δεδομένων στην διαδικασία αποστολής κατ’ οίκον; Εάν ναι πώς μπορεί να έχει κανείς πρόσβαση σε αυτή;
3. Τα ηλεκτρονικά συστήματα του Β΄ Κεντρικού Φαρμακείου του ΕΟΠΥΥ έχουν λειτουργική ανεξαρτησία από τις εν γένει υποδομές του παρόχου της υπηρεσίας, στους χώρους του οποίου συστεγάζεται το Φαρμακείο ΕΟΠΥΥ;»
Το DailyPhamaNews επικοινώνησε με τον Πρόεδρο του Συλλόγου “ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΣΤΡΙΝΑΚΗΣ” κ. Γρηγόρη Λεοντόπουλο ο οποίος ευθύς εξαρχής έθεσε το ερώτημα για το εάν «μπορεί κανείς να μπαίνει στην πλατφόρμα να παίρνει τα στοιχεία μας; Πως μπήκαν στην πλατφόρμα κι έμαθαν ότι ο τάδε ασθενής παρήγγειλε φάρμακα; Σε τι περιβάλλον γίνεται αυτό; Ακόμη δεν ξέρουμε το καθεστώς λειτουργίας του Β΄ Κεντρικού Φαρμακείου του ΕΟΠΥΥ, το οποίο πλέον λειτουργεί στο Μαρκόπουλο σε χώρο της εταιρίας που υπέγραψε τη συμφωνία με τον ΕΟΠΥΥ για τη διάθεση των ΦΥΚ κατ’ οίκον γι’ αυτό και θέτουμε και το τρίτο μας ερώτημα, το πλέον σοβαρό κατά τη γνώμη μας».
Ο κ. Λεοντόπουλος φοβάται μη τυχόν και άνθρωποι που κινούνται στον εν λόγω χώρο προσπαθήσουν να αποκτήσουν πρόσβαση στα προσωπικά δεδομένα των νεφροπαθών – μελών του Συλλόγου που στην Αττική ανέρχονται στους 3.500 και Πανελλαδικά στους 15.000. Για τον ίδιο είναι θέμα ότι «οι εγκαταστάσεις του φαρμακείου του ΕΟΠΥΥ ανήκουν στον ανάδοχο. Θα πρέπει κάποιος να μας εξηγήσει με ποιο νομικό πλαίσιο μπορεί σ’ ένα χώρο να συνυπάρχουν ο ανάδοχος με τον ΕΟΠΥΥ έτσι ώστε να κατοχυρώνεται η ασφάλεια των δεδομένων των ασθενών που λαμβάνουν φάρμακα του ΕΟΠΥΥ».
Πάντως αξίζει εδώ να τονιστεί ότι υπάρχει η άποψη ότι το θέμα που προέκυψε έχει να κάνει με το γεγονός ότι αυτοί οι καλοθελητές που έχασαν το «μπαχτσίσι» από τους ασθενείς για να περιμένουν στη θέση τους στις ουρές της πολύωρης ταλαιπωρίας έξω από τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ έχοντας στη διάθεσή τους τα στοιχεία τους προσπαθούν να τους εκμεταλλευτούν και πάλι και γνωρίζοντας ότι προφανώς θα μπορούσαν να ζητήσουν να τους παρέχεται η νέα υπηρεσία του ΕΟΠΥΥ για δωρεάν παράδοση των ΦΥΚ κατ΄ οίκον έσπευσαν να τους εξυπηρετήσουν με το αζημίωτο.