Τον υπεύθυνο ρόλο του φαρμακοποιού τόνισε ο Πρόεδρος του Φαρμακευτικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης και Αναπληρωτής Γραμματέας του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου κ. Διονύσης Ευγενίδης ο οποίος κλήθηκε να σχολιάσει στο DailyPharmaNews την εκστρατεία που τρέχει αυτές τις μέρες ο Εθνικός Οργανισμός Φαρμάκων ως μέλος του Ευρωπαϊκού Δικτύου των εθνικών Αρχών Φαρμάκων της Ευρώπης (HMA)
Από τον Χαράλαμπο Πετρόχειλο
Ο κ. Ευγενίδης επισήμανε μάλιστα ότι το κεντρικό σύνθημα της εκστρατείας που εξελίσσεται από τις 15 έως τις 19 Σεπτεμβρίου «Τα φάρμακα δεν είναι καραμέλες» ήταν το ίδιο σύνθημα που είχε χρησιμοποιήσει και ο Φαρμακευτικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης σε δικές του ανάλογες ραδιοφωνικές εκστρατείες με την πρώτη από αυτές να βγαίνει στον αέρα μία δεκαετία πριν, το 2015.
«Αυτή η εκστρατεία έρχεται μετά από τη δική μας καμπάνια στα ραδιόφωνα της πόλης και στο διαδίκτυο με τον ίδιο ακριβώς τίτλο, “Τα φάρμακα δεν είναι καραμέλες”. Εμείς κάνουμε κατά διαστήματα ενημερωτικές καμπάνιες είτε για εποχιακά είτε για γενικότερα θέματα υγείας. Η πρώτη μας καμπάνια που επαναλαμβάνεται κάθε τόσο είχε αυτόν τον τίτλο και ήθελε να περάσει το μήνυμα ότι τα φάρμακα δεν είναι καραμέλες αλλά θα πρέπει κανείς να τα παίρνει με προσοχή και να συμβουλεύεται τον φαρμακοποιό του. Είμαι λοιπόν πολύ χαρούμενος που βλέπω ότι το σύνθημα αυτό γίνεται αποδεκτό και υιοθετείται για μία πανευρωπαϊκή εκστρατεία από τόσο μεγάλους φορείς».
Με τη λογική ότι ο φαρμακοποιός είναι ο επαγγελματίας υγείας που από τη θέση του στο σύστημα υγείας είναι εκείνος που μπορεί και οφείλει να ενημερώνει τον πολίτη για τα θέματα στα οποία αναφέρεται η εν λόγω εκστρατεία ενημέρωσης, ότι δηλαδή όλα τα φάρμακα κρύβουν κινδύνους και ότι οι πολίτες θα πρέπει να διαβάζουν το φύλλο οδηγιών του φαρμάκου που λαμβάνουν, να τηρούν τη συνιστώμενη μέγιστη διάρκειας χρήσης και να αναζητούν συμβουλή γιατρού εάν τα συμπτώματα παρά τη λήψη του όποιου φαρμάκου, επιμένουν, το DailyPharmaNews ζήτησε από τον κ. Ευγενίδη να τοποθετηθεί στο εάν τελικά αυτή η καμπάνια λαμβάνει όσο θα έπρεπε υπόψιν αυτόν τον υπεύθυνο ρόλο του φαρμακοποιού ή τον αμφισβητεί.
Ο κ. Ευγενίδης απάντησε πως «από τη στιγμή που τα ΜΗΣΥΦΑ μπορεί να τα πάρει κάποιος χωρίς ιατρική συνταγή υπάρχουν δυστυχώς πολλές περιπτώσεις που κάποιος παίρνει τα φάρμακα αυτά χωρίς να ρωτήσει καν τη συμβουλή του φαρμακοποιού του και μόνος διαβάζει τις οδηγίες προσπαθώντας να καταλάβει πως να το χρησιμοποιήσει. Εμείς βέβαια στην Ελλάδα που έχουμε αυτό το νομικό καθεστώς το οποίο λέει ότι και αυτά τα φάρμακα (σ.σ. τα ΜΗΣΥΦΑ) μπορεί να τα πάρει κανείς μόνο από το φαρμακείο είναι πολύ πιο πιθανό και εύκολο ο πολίτης να ρωτήσει τον φαρμακοποιό του πως να τα χρησιμοποιήσει, τον σωστό τρόπο και τη σωστή συχνότητα λήψης τους, τις πιθανές αλληλεπιδράσεις με άλλα φάρμακα κτλ. Αυτό δεν συμβαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες».
Μάλιστα σημειώνει ότι «οι εκστρατείες του ΦΣΘ δεν αναφέρονται μόνο στα ΜΗΣΥΦΑ αλλά στο σύνολο των φαρμάκων τονίζοντας πως ακόμη και στα συνταγογραφούμενα φάρμακα, παρόλο που τα παίρνουν μετά από συνταγή γιατρού, σε κάποιες περιπτώσεις υπάρχει μεγαλύτερη χρήση από την ενδεδειγμένη. Πολλοί γιατροί δεν γνωρίζουν τα φάρμακα που λαμβάνουν οι ασθενείς τους και έχουν δοθεί από άλλους γιατρούς και ο ασθενής τα παίρνει όλα νομίζοντας ότι θα του κάνουν καλό. Υπάρχουν ωστόσο περιπτώσεις που τους κάνουν κακό αντί για καλό. Γι’ αυτό προσπαθούμε να ευαισθητοποιήσουμε τον κόσμο στο κομμάτι αυτό, να είναι πολύ προσεκτικός και βέβαια πάντα να ρωτάει και τον φαρμακοποιό του από τον οποίο θα πάρει τα φάρμακά του καθώς ο φαρμακοποιός είναι ο τελευταίος κρίκος της αλυσίδας του φαρμάκου πριν το φάρμακο φτάσει στον πολίτη/ασθενή».
Η παρακολούθηση της φαρμακοθεραπείας είναι μία από τις πολύ βασικές υπηρεσίες που οφείλει να προσφέρει ο φαρμακοποιός. Σύμφωνα με τον κ. Ευγενίδη «είναι πάρα πολύ σημαντική και πρέπει να οργανωθεί κάποια στιγμή και στη χώρα μας γιατί θα προσφέρει πολλαπλά οφέλη και στους ασθενείς αλλά και στο σύστημα υγείας. Είναι κάτι που νομίζω ότι από εκεί θα έπρεπε να αρχίσουμε. Εάν έπρεπε να αρχίσουμε από κάπου, αυτό θα έπρεπε να βάλουμε ως στόχο, να μπορέσουμε να φτιάξουμε ένα τέτοιο σύστημα παρακολούθησης της φαρμακοθεραπείας στο οποίο να έχουμε πρόσβαση κι εμείς οι φαρμακοποιοί για να μπορούμε να βοηθάμε τον κόσμο στο κομμάτι αυτό. Δυστυχώς είναι κάτι στο οποίο είμαστε πολύ πίσω και νομίζω ότι θα πρέπει επιτέλους να το δούμε με μεγάλη σοβαρότητα».
Η παρακολούθηση της φαρμακοθεραπείας είναι μία από τις πέντε υπηρεσίες για τις οποίες ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος έχει καταθέσει στο Υπουργείο Υγείας συγκεκριμένες προτάσεις προκειμένου να οργανωθούν ως αναγνωρισμένες υπηρεσίες που θα παρέχονται από τα φαρμακεία της χώρας, κάτι το οποίο ο Πρόεδρος του ΦΣΘ θεωρεί πολύ σημαντικό και αυτονόητο. «Και φυσικά έχουμε καταθέσει πρόταση και προσπαθούμε να σπρώξουμε τις καταστάσεις για να μπορέσει να προχωρήσει η αναγνώριση της πολύ σημαντικής αυτής υπηρεσίας».
Για τον κ. Ευγενίδη οι φαρμακοποιοί έχουν δείξει τα αντανακλαστικά τους σε σοβαρά ζητήματα που έχουν να κάνουν με το φάρμακο και τη σωστή χρήση του. Αναφέρει ως παράδειγμα το ότι σήμερα η λήψη αντιβιοτικών από τα φαρμακεία γίνεται μόνο με ιατρική συνταγή κι αυτό συνέβη με τους ίδιους τους φαρμακοποιούς να το ζητούν και να ασκούν μεγάλη πίεση να νομοθετηθεί και να εφαρμοστεί. «Είναι κάτι που το τηρούμε γιατί κι εμείς το θέλαμε και το είχαμε ζητήσει ως Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος, για να γλιτώσουμε από την πίεση του κόσμου που ερχόταν στο φαρμακείο και μας ζητούμε να του δώσουμε αντιβιοτικό χωρίς συνταγή. Τώρα πλέον που και με το νόμο απαιτείται ηλεκτρονική συνταγή νομίζω ότι υπάρχει μία συνολική αποδοχή από τους φαρμακοποιούς στο μέτρο. Το θέλαμε, το πετύχαμε και νομίζω ότι αυτό ως φαρμακοποιούς μας ανέβασε ένα επίπεδο».
