Οι ασθενείς συνήθως ρωτούσαν για φάρμακα που σχετίζονται με την απώλεια βάρους που είχαν δει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
Από τον Χαράλαμπο Πετρόχειλο
Σχεδόν το 60% των φαρμακοποιών έχουν ερωτηθεί για φάρμακα που έχουν δει οι ασθενείς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αποκάλυψε έρευνα από το The Pharmaceutical Journal.
Για την ακρίβεια η ετήσια έρευνα μισθών και ικανοποίησης από την εργασία, που η Pharmaceutical Journal έστειλε σε περισσότερους από 24.000 φαρμακοποιούς σε όλο το Ηνωμένο Βασίλειο τον Ιούλιο του 2022, στην ερώτηση σχετικά με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, από τους 1.594 φαρμακοποιούς με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο που απάντησαν, οι 910 (57%) είπαν ότι είχαν ρωτηθεί για ένα φάρμακο ή προϊόν που είχε δει ένας ασθενής στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Όταν ρωτήθηκαν για ποια φάρμακα ρωτήθηκαν συγκεκριμένα, οι απαντήσεις αναφέρονταν από φάρμακα για τη στυτική δυσλειτουργία και θεραπεία ορμονικής υποκατάστασης (HRT), έως θεραπείες για τον καρκίνο και στατίνες.
Ωστόσο, οι πιο συχνές ερωτήσεις σχετικά με τα φάρμακα ήταν αυτά που σχετίζονται με την απώλεια βάρους, με 54 από αυτούς τους φαρμακοποιούς που απάντησαν να έχουν ρωτηθεί από τους πελάτες τους γι’ αυτά. Οι ερωτηθέντες είπαν ότι ορισμένοι ασθενείς ζήτησαν πληροφορίες για συγκεκριμένα φάρμακα, αμφότερα προϊόντα με άδεια και χωρίς άδεια.
Το έλαιο CBD και τα προϊόντα με βάση την κάνναβη ήταν τα επόμενα που συγκέντρωσαν τα περισσότερα ερωτήματα προς τους φαρμακοποιούς, με 48 ερωτηθέντες φαρμακοποιούς να δήλωσαν ότι ρωτήθηκαν γι’ αυτά, ενώ 39 ερωτηθέντες να δηλώνουν ότι ρωτήθηκαν για φάρμακα ή εμβόλια για τον COVID-19.
Ένας ερωτώμενος είπε ότι οι γυναίκες είναι πιο πιθανό να υποβάλλουν ερώτηση γι’ αυτά τα προϊόντα σε σχέση με τους άνδρες. Για να συνεχίσει: «Ακολουθούν συμβουλές από το Facebook ή το Instagram πιστεύοντας αναπόδεικτες εμπειρίες υπερασπιστών αυτών των προϊόντων. Πολλά είναι ασαφή, αλλά μερικά μπορεί να είναι κλινικά κατάλληλα. Άλλα μπορεί να είναι επικίνδυνα για την υγεία. Μερικές φορές δεν μπορώ να σχολιάσω λόγω έλλειψης πληροφοριών».
Ένας άλλος ερωτώμενος φαρμακοποιός ανέφερε ότι οι πολίτες ρωτούσαν για φάρμακα που βλέπονταν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης «διαρκώς». «Υπάρχουν πολλές συζητήσεις για διαφορετικές επιλογές ορμονικής θεραπείας υποκατάστασης (HRT) αυτή τη στιγμή, συμπεριλαμβανομένης της τεστοστερόνης», είπαν.
«Πολλές φορές είναι καλό που οι ασθενείς κάνουν τη δική τους έρευνα, αρκεί να έχουν λογικές προσδοκίες. Συχνά λαμβάνουμε αιτήματα για πράγματα που δεν μπορούμε να συνταγογραφήσουμε, όπως φιναστερίδη για την τριχόπτωση και ορισμένα συμπληρώματα/προβιοτικά. Μερικές φορές βλέπουμε τους ασθενείς να ανησυχούν για τα φάρμακα που τους συνταγογραφούν επειδή έχουν ακούσει κάποια κακή επιστημονική άποψη στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (π.χ. στατίνες, PPIs [αναστολείς αντλίας πρωτονίων]).
«Λάβαμε πολλά αιτήματα για συγκεκριμένο σύστημα παρακολούθησης γλυκόζης από μη επιλέξιμους ασθενείς όταν κυκλοφόρησε για πρώτη φορά, από ασθενείς που έμπαιναν και διάβαζαν φόρουμ για τον διαβήτη κ.λπ.», συνέχισαν φαρμακοποιοί που συμμετείχαν.
Ένας άλλος φαρμακοποιός είπε ότι η πλατφόρμα κοινωνικών μέσων TikTok ήταν ο «χειρότερος ένοχος» για την παροχή πληροφοριών σχετικά με συμπτώματα και τα φάρμακα που χρησιμοποιούνται για τη θεραπεία τους. Και ένας είπε ότι μερικές φορές ρωτήθηκαν για φάρμακα που είναι διαθέσιμα στις Ηνωμένες Πολιτείες αλλά δεν έχουν άδεια ή δεν χρησιμοποιούνται ευρέως στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Η Claire Anderson, πρόεδρος της Royal Pharmaceutical Society, είπε ότι ήταν «πολύ ενθαρρυντικό» να βλέπεις ανθρώπους να ζητούν από τους φαρμακοποιούς τους έγκυρες συμβουλές σχετικά με φάρμακα που έχουν δει στο διαδίκτυο.
«Αποδεικνύει την εμπιστοσύνη των πολιτών στο επάγγελμα του φαρμακοποιού ως ειδικού στα φάρμακα και έχουν απόλυτο δίκιο να ελέγχουν τι έχουν δει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπου όλα πηγαίνουν όσον αφορά τις πληροφορίες για τα φάρμακα».
Η Helga Mangion, υπεύθυνη πολιτικής στην National Pharmacy Association, είπε πως ό,τι κι εάν βλέπουν οι ασθενείς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, θα πρέπει να λαμβάνουν τα φάρμακά τους από μια αξιόπιστη, ελεγχόμενη πηγή, όπως ο φαρμακοποιός της τοπικής τους κοινότητας.
«Με τόσο πολύ ιατρικό περιεχόμενο που κυκλοφορεί στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, είναι σημαντικό να έχουμε αυτόν τον αξιόπιστο επαγγελματία που μπορεί να ερμηνεύσει πληροφορίες και να βοηθήσει τους ανθρώπους να κάνουν ενημερωμένες επιλογές», πρόσθεσε.