Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ευαισθητοποίησης για το σύνδρομο Asperger, ας δούμε ορισμένα ενδιαφέροντα στοιχεία.
– Η 18η Φεβρουαρίου είναι ημέρα αφιερωμένη στην ενημέρωση και στην ευαισθητοποίηση για το σύνδρομο Asperger.
-Το σύνδρομο Αsperger είναι μια ισόβια νευροαναπτυξιακή διαταραχή, η οποία περιγράφηκε για πρώτη φορά το 1944 από τον Αυστριακό γιατρό Ηans Asperger. Το 1981 η βρετανίδα Ψυχίατρος Dr. Lorna Wing ήταν η ερευνήτρια που καθιέρωσε τη σύγχρονη ερμηνεία του συνδρόμου Asperger.
– Σύμφωνα με τα νεότερα επιστημονικά δεδομένα και την αναθεωρημένη έκδοση του Διαγνωστικού και Στατιστικού Εγχειριδίου Ψυχικών Διαταραχών DSM-5 το σύνδρομο Asperger εντάσσεται πλέον στο φάσμα του αυτισμού.
– Η διαταραχή Asperger εμφανίζεται ή εντοπίζεται σε σχετικά μεγαλύτερη ηλικία από ότι η αυτιστική διαταραχή.
-Επιδημιολογικά στοιχεία των τελευταίων ετών δείχνουν ότι η συχνότητα των ατόμων με διαταραχές του φάσματος του αυτισμού είναι περίπου 1 στα 100 στον γενικό πληθυσμό,
– Η διαταραχή του φάσματος Asperger επηρεάζει το κάθε άτομο με διαφορετικό τρόπο.
– Η συχνότητα εμφάνισης του συνδρόμου Asperger είναι μεγαλύτερη στο αρσενικό φύλο σε σύγκριση με το θηλυκό σε αναλογία 9 προς 1.
– Τα ακριβή αίτια του συνδρόμου Asperger δεν είναι απόλυτα κατανοητά. Ένας συνδυασμός γενετικών και περιβαλλοντικών παραγόντων πιθανότατα να ευθύνεται για τις αλλαγές που συντελούνται στη νευροβιολογική εξέλιξη του εγκεφάλου.
– Σύμφωνα με μελέτες, σε περίπου 60% των ατόμων με διαταραχές του φάσματος του αυτισμού οι γενετικοί παράγοντες είναι κληρονομούμενοι, ενώ σε περίπου 15%-25% πρόκειται για νέες μεταλλάξεις γονιδίων ή χρωμοσωματικών αλλοιώσεων.
– Μελέτες σε οικογένειες με παιδιά με διαταραχές του φάσματος του αυτισμού έχουν δείξει ότι η πιθανότητα απόκτησης και άλλου παιδιού με διαταραχή στο φάσμα του αυτισμού είναι αυξημένη σε σχέση με τον γενικό πληθυσμό.
– Δύο από τα βασικά χαρακτηριστικά του συνδρόμου Asperger είναι το κοινωνικό και επικοινωνιακό έλλειμμα και οι επαναλαμβανόμενες στερεοτυπικές συμπεριφορές.
– Το I.Q. (δείκτης νοημοσύνης) των ατόμων με σύνδρομο Asperger συνήθως καλύπτει όλα τα επίπεδα, αλλά πολλά από αυτά τα άτομα είναι πάνω από το κανονικό επίπεδο στις λεκτικές ικανότητες και κάτω από το κανονικό επίπεδο στις πρακτικές ικανότητες.
– Πολλά άτομα με σύνδρομο Asperger έχουν διαταραχή ελλειμματικής προσοχής, ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή, δυσλεξία, δυσπραξία, ηχολαλία, προβλήματα γραφής και δυσκολία με τα μαθηματικά.
– Η διάγνωση συνήθως γίνεται από ειδικό αναπτυξιολόγο ή/και παιδοψυχίατρο.
– Δεν υπάρχει θεραπεία για το Asperger. Τα παιδιά με Asperger μεγαλώνοντας θα γίνουν ενήλικες με Asperger.
– Η έγκαιρη διάγνωση και η πρώιμη παρέμβαση συμβάλλουν καθοριστικά στην καλύτερη εξέλιξη και πρόοδο του παιδιού και το βοηθούν να έχει μια ανεξάρτητη και φυσιολογική ζωή.