Σύμφωνα με το άρθρο 38 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και οι πεζοί έχουν ευθύνες οδικής συμπεριφοράς.
Η κυκλοφοριακή αγωγή των πεζών είναι πολύ σημαντική καθώς, αντίθετα με τη λανθασμένη αντίληψη που επικρατεί στην Ελλάδα, και οι πεζοί σε αρκετές περιπτώσεις είναι υπεύθυνοι για την πρόκληση ατυχήματος.
Το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς», έχοντας πάντα ως στόχο την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση των πολιτών σε θέματα Οδικής Ασφάλειας, δίνει χρήσιμες συμβουλές για την ασφαλή μετακίνησή μας στο δρόμο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τροχαίας, στο ένα τρίτο των ατυχημάτων στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής εμπλέκονται πεζοί. Τη σημασία της κυκλοφοριακής αγωγής των πεζών την αντιλαμβανόμαστε καλύτερα όταν πιάσουμε τιμόνι και δούμε πώς και πόσο μπορούν να μας κάνουν δύσκολη τη μετακίνηση πεζοί που δεν προσέχουν και δε συμμορφώνονται με τους κανόνες της κυκλοφορίας. Κατά συνέπεια και οι οδηγοί ευαισθητοποιούνται να προσέχουν πιο πολύ, όταν μετακινούνται με τα πόδια.
Συμβουλές για την οδική ασφάλεια των πεζών:
-Πολύ σημαντικό είναι να γνωρίζει ο πεζός πότε έχει προτεραιότητα και πότε όχι στις διαβάσεις των δρόμων.
-Προτιμάμε να διασχίζουμε τους δρόμους από διαβάσεις με φωτεινούς σηματοδότες, όπου υπάρχουν, συμμορφούμενοι με τις ενδείξεις τους.
-Σε διαβάσεις πεζών χωρίς φωτεινό σηματοδότη (που επισημαίνονται με τις παράλληλες άσπρες παχιές γραμμές στο δρόμο), οι πεζοί έχουν κανονικά προτεραιότητα αλλά η διάβαση σε αυτές απαιτεί μεγάλη προσοχή. Στην Ελλάδα δυστυχώς σπάνια γίνονται σεβαστές από τους οδηγούς είτε από άγνοια είτε από αμέλεια, ενώ αρκετές φορές δεν γίνονται καν αντιληπτές επειδή οι γραμμές αυτές δεν έχουν ξαναβαφεί και έχουν ξεθωριάσει.
-Εξαιρετική προσοχή απαιτεί η κίνηση ανάμεσα σε σειρές σταματημένων οχημάτων κατά τη διάσχιση ενός δρόμου με πολλές λωρίδες, ιδίως αν πρόκειται να περάσουμε μπροστά από ένα ογκώδες όχημα (π.χ. από ένα λεωφορείο), το οποίο παρεμποδίζει την ορατότητα. Προτού προχωρήσουμε, ελέγχουμε με προσοχή ανάμεσα στις σειρές εάν κινείται κάποιο δίτροχο, το οποίο μπορεί να μας χτυπήσει.
-Είναι απόλυτα σημαντικό να διευκολύνουμε την κίνηση των οχημάτων περπατώντας στο πεζοδρόμιο, όπου αυτό είναι διαθέσιμο.
-Σε δρόμους χωρίς διαβάσεις πεζών ή φωτεινούς σηματοδότες διασχίζουμε το δρόμο κάθετα και όχι διαγώνια και αφού έχουμε ελέγξει προηγουμένως προσεκτικά δεξιά και αριστερά αν διέρχονται οχήματα.
-Δεν διασχίζουμε κάθετα κάποιο δρόμο σε («τυφλές») στροφές που δεν παρέχουν ορατότητα σε εμάς και τα διερχόμενα οχήματα.
-Σε δρόμους διπλής κυκλοφορίας χωρίς νησίδα ή πεζοδρόμιο πρέπει να περπατάμε αριστερά, ώστε να ελέγχουμε εμείς οι ίδιοι τα οχήματα που κινούνται προς το μέρος μας, σύμφωνα με το άρθρο 38 παρ. 3 του Κ.Ο.Κ. : «Οι πεζοί που χρησιμοποιούν το οδόστρωμα υποχρεούνται να βαδίζουν αντίθετα με την κατεύθυνση της κυκλοφορίας και όσο το δυνατόν πλησιέστερα στο άκρο του οδοστρώματος, εκτός αν κατ’ αυτόν τον τρόπο κινδυνεύουν ή δεν το επιτρέπουν ειδικές περιστάσεις».
-Αποφύγετε τη χρήση ακουστικών ή ηλεκτρονικών συσκευών μέχρι να σταματήσετε το περπάτημα ή να βρίσκεστε σε ασφαλές περιβάλλον.
-Κρατήστε οπτική επαφή με τον/την οδηγό του οχήματος πριν διασχίσετε ένα δρόμο, καθώς έτσι θα περάσετε με περισσότερη ασφάλεια.
-Συνιστάται να φοράτε ρούχα με λευκά ή φωτεινά χρώματα κατά τη διάρκεια της ημέρας και ρούχα με ανακλαστικά τη νύχτα. Αν βρέχει ή αν έχει ομίχλη θα είναι πολύ δύσκολο να σε εντοπίσει κάποιος διερχόμενος οδηγός οποιουδήποτε οχήματος. Φρόντισε να έχεις ένα φωτάκι ή να κρατάς ένα φακό το σούρουπο, τη νύχτα ή πολύ νωρίς το πρωί για να φαίνεσαι.
Παιδιά και οδική ασφάλεια
Λαμβάνοντας υπόψιν ότι τα παιδιά αποτελούν τους κατεξοχήν ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου, κύριος στόχος του Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» αποτελεί η προστασία και η εκπαίδευση των παιδιών. Μέχρι σήμερα, το Ινστιτούτο έχει εκπαιδεύσει περισσότερους από 300.000 μαθητές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Τα προγράμματα αυτά υλοποιούνται με την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας & Θρησκευμάτων και του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.).
Επιπλέον, για τους γονείς που επιθυμούν να εκπαιδευτούν περαιτέρω σε θέματα ασφαλούς κυκλοφορίας των παιδιών, το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» έχει δημιουργήσει την ψηφιακή πλατφόρμα ασύγχρονης εκπαίδευσης Road Safety Academy.
Περισσότερες πληροφορίες: https://roadsafetyacademy.eu/ & https://www.ioas.gr/