Ο ΕΟΔΥ θέτει σε εφαρμογή μια στοχευμένη δράση για την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης, δημιουργώντας το «Γραφείο Εντοπισμού και Αντιμετώπισης Fake News για θέματα Δημόσιας Υγείας». Στόχος είναι όχι μόνο η ανίχνευση ψευδών ειδήσεων, αλλά και η ενίσχυση του υγειονομικού γραμματισμού μέσα από εκπαιδευτικά προγράμματα, τα οποία θα ξεκινήσουν πιλοτικά σε σχολεία της Αθήνας και της Λάρισας, με προοπτική να επεκταθούν πανελλαδικά.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΟΔΥ, καθηγητή Χρήστο Χατζηχριστοδούλου, το πρώτο εβδομαδιαίο ενημερωτικό δελτίο για ψευδείς ειδήσεις αναμένεται να κυκλοφορήσει τον Δεκέμβριο. Όπως εξηγεί σε συνέντευξή του στο Πρακτορείο FM, η ανάγκη για μια τέτοια δομή έγινε ιδιαίτερα εμφανής στην περίοδο της πανδημίας, όταν η παραπληροφόρηση γύρω από τα εμβόλια είχε σημαντικές επιπτώσεις. Το φαινόμενο, ωστόσο, συνεχίζεται και σήμερα, επηρεάζοντας όχι μόνο την εμβολιαστική κάλυψη, αλλά και ζητήματα όπως η χλωρίωση του νερού ή η παστερίωση του γάλακτος. Για αυτό, το νέο Γραφείο θα δώσει αρχικά προτεραιότητα στα εμβόλια, όπου παρατηρείται και η μεγαλύτερη διασπορά ψευδών ισχυρισμών.
Τα κείμενα παραπληροφόρησης θα ταξινομούνται σε τρία επίπεδα κινδύνου, ανάλογα με τον τρόπο διάδοσης και την επιρροή τους. Ανάλογη θα είναι και η στρατηγική αντιμετώπισης. Το Γραφείο δεν θα αναπαράγει ολόκληρα τα ψευδή δημοσιεύματα, ώστε να μην ενισχύεται η διάδοσή τους — θα δημοσιεύονται μόνο ο τίτλος και η πηγή, ενώ θα δίνεται έμφαση στη σωστή πληροφορία.
Στην Ευρώπη, αντίστοιχο γραφείο έχει ήδη δημιουργηθεί στο ECDC, με το οποίο ο ΕΟΔΥ συνεργάζεται στενά. Παράλληλα, συγκροτείται η διεπιστημονική ομάδα ειδικών που θα στελεχώσει τη νέα δομή, ενώ αναπτύσσονται και εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης για τον εντοπισμό fake news στο διαδίκτυο. Οι απαντήσεις θα προετοιμάζονται είτε από την ελληνική ομάδα είτε θα αξιοποιούνται έτοιμα επιστημονικά τεκμηριωμένα κείμενα από ευρωπαϊκούς οργανισμούς, όπως το ECDC και ο EMA, προσαρμοσμένα στη γλώσσα και τις ανάγκες του ελληνικού κοινού.
Σημαντικό κομμάτι της πρωτοβουλίας αποτελεί και η ανάπτυξη δεξιοτήτων υγειονομικού γραμματισμού στα παιδιά, ώστε να μπορούν να αξιολογούν την αξιοπιστία της πληροφορίας. Σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας και τα πανεπιστήμια ΕΚΠΑ και Θεσσαλίας, δημιουργείται εκπαιδευτικό υλικό —μέρος του οποίου έχει παιγνιώδη μορφή— για πιλοτική εφαρμογή σε σχολεία. Μακροπρόθεσμος στόχος είναι η ενσωμάτωση αυτών των προγραμμάτων σε όλη την ελληνική εκπαιδευτική κοινότητα.
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ – ΜΠΕ
