Close Menu
Dailypharmanews

    Εγγραφείτε στις ενημερώσεις

    Μάθετε τα τελευταία νέα για την υγεία.

    Σημαντικοτερα νεα

    Η εξαγγελία του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου για ενεργή συμμετοχή σε δράσεις πρόληψης, γίνεται πράξη

    04/12/2025

    Ο ρόλος των φαρμακοποιών δίπλα σε ανθρώπους που παίρνουν φάρμακα για απώλεια βάρους

    04/12/2025

    Η ψυχική υγεία στα σωφρονιστικά ιδρύματα περνά στο ΕΣΥ: Μία θεσμική τομή με επίκεντρο τον άνθρωπο

    04/12/2025
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Dailypharmanews
    ΕΓΓΡΑΦΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ
    • Αρχικη
    • Nεα

      Μαλάρια: Νέα όπλα σώζουν ζωές – αλλά η ανθεκτικότητα στα φάρμακα απειλεί να ανατρέψει την πρόοδο

      04/12/2025

      ΠΟΥ: Οι θάνατοι από ελονοσία αυξήθηκαν το 2024 και οι μειώσεις στη χρηματοδότηση ενέχουν τον κίνδυνο αναζωπύρωσης της νόσου

      04/12/2025

      Πρωταθλητές στην υπερεργασία οι Έλληνες νέοι γιατροί σύμφωνα με ευρωπαϊκή μελέτη

      04/12/2025

      Πενήντα εκατ. ευρώ σε κτηνοτρόφους και σε περιφέρειες για την αντιμετώπιση της ευλογιάς

      04/12/2025

      Γεωργιάδης: «Βαθμολογία 4,2 στο ΕΣΥ από ασθενείς – Έρχονται νέες υπηρεσίες στο MyHealth app»

      04/12/2025
    • Επιστημονικα

      Οι χάρτες των ανθρώπινων γονιδίων στερούνται παγκόσμιας εκπροσώπησης

      04/12/2025

      Αλτσχάιμερ: Εξέταση αίματος δείχνει ότι η παχυσαρκία επιταχύνει την ανάπτυξη της νόσου

      04/12/2025

      Φάρμακα κατά της παχυσαρκίας: Γιατί δεν μπορούν να τα πάρουν όλοι, τι συνιστά ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας

      03/12/2025

      Διατροφική Καθοδήγηση: Άνθρωπος ή ChatGPT;

      03/12/2025

      Νέο πειραματικό φάρμακο ανοίγει το «παράθυρο» θεραπείας του εγκεφαλικού έως και 12 ώρες

      03/12/2025
    • Πολιτικη Υγειας

      Η ψυχική υγεία στα σωφρονιστικά ιδρύματα περνά στο ΕΣΥ: Μία θεσμική τομή με επίκεντρο τον άνθρωπο

      04/12/2025

      ΕΟΠΥΥ: Μηδενίστηκε το clawback για τα διαγνωστικά τον Αύγουστο – Ικανοποίηση Γεωργιάδη

      01/12/2025

      Σε όλη τη χώρα οι Κινητές Ομάδες Υγείας-Ποιες υπηρεσίες καλύπτουν και πώς κλείνετε ραντεβού

      17/11/2025

      Μητσοτάκης: Οι ΚΟΜΥ αλλάζουν την πρόληψη στον τομέα της υγείας

      17/11/2025

      Σαμαράς: «Απαιτείται γενναία οικονομική στήριξη του νοσηλευτικού προσωπικού»

      10/11/2025
    • Ασθενεις

      Triplex καρδιάς: Πότε είναι αναγκαίο – Ποια καρδιακά προβλήματα εντοπίζει

      29/11/2025

      Παιδικός διαβήτης: Σε ποια ηλικία εμφανίζεται – Ποια συμπτώματα εκδηλώνει

      23/11/2025

      Πεπτικό έλκος: Τα προειδοποιητικά συμπτώματα – Πότε γίνεται επικίνδυνο

      22/11/2025

      Μαγνητική τομογραφία καρδιάς: Σε ποιες περιπτώσεις τη συστήνουν οι γιατροί

      15/11/2025

      Σαλμονέλα: Πως θα καταλάβω ότι έχω μολυνθεί

      15/11/2025
    • Καινοτομια

      Από τους εμφυτεύσιμους καταγραφείς καρδιακού ρυθμού στα wearables

      05/11/2025

      Νέα έκδοχα – νέος ορίζοντας: Τα «αόρατα» συστατικά που μπορεί να απογειώσουν την καινοτομία στα φάρμακα

      28/10/2025

      Νέα ιατρική εποχή: Εμφυτεύσιμος αισθητήρας στο παρόν- Καθρέφτης που θα σκανάρει το σώμα στο μέλλον

      12/10/2025

      Νέο φάρμακο κατά της σχιζοφρένειας αναμένεται να κυκλοφορήσει στη Βρετανία από την BMS

      22/09/2025

      Ζώντας το χειρουργείο πριν το πτυχίο: Η νέα εμπειρία μάθησης στο ΑΠΘ

      17/09/2025
    • Podcasts
    • Αφιερωματα
    ΕΓΓΡΑΦΗ
    Dailypharmanews
    Home » Οι Ειδικοι » Επιθετική συμπεριφορά παιδιών και εφήβων: Ο ρόλος της ενσυναίσθησης στο σχολικό περιβάλλον
    Οι Ειδικοι

    Επιθετική συμπεριφορά παιδιών και εφήβων: Ο ρόλος της ενσυναίσθησης στο σχολικό περιβάλλον

    28/06/20256 Mins Read
    Facebook Twitter WhatsApp
    Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp
    Listen to this article

    Το σχολικό περιβάλλον παίζει σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της συμπεριφοράς των μαθητών, ιδιαίτερα στους εφήβους που προσπαθούν να γίνουν αποδεκτοί από τους συνομήλικούς τους σε αυτή την ηλικία.

    Γράφει η Μαρίνα Τράικου, Εκπαιδευτικός Β/Ed, B/A, Μεταπτυχιακές σπουδές στην Eκπαίδευση (M/Ed, Essex), Πιστοποιητικό Eξειδικευμένης Eπιμόρφωσης στην Παιδοψυχιατρική (EKΠΑ).

    Ένας ενδιαφέρον στόχος θα ήταν να εξεταστούν οι γνώμες των εκπαιδευτικών γύρω από την επιθετική συμπεριφορά παιδιών και εφήβων στο σχολικό περιβάλλον. Μια πρόσφατη ποιοτική μελέτη στο εξωτερικό και συγκεκριμένα στην Λιθουανία, κατέληξε ότι ένα άτομο κατασκευάζει το νοητικό του μοντέλο, όχι μόνο διαβάζοντας, αλλά και παρατηρώντας το περιβάλλον και την αλληλεπίδρασή του σε αυτό, κάτι που οδηγεί στην ανάπτυξη ορισμένων εννοιών και συγκεκριμένων αντιδράσεων, σκέψεων ή συναισθημάτων. Επιπλέον, η ίδια μελέτη προτείνει ότι μέσω της προσωπικής και επαγγελματικής εξέλιξης, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να επιτύχουν θετικές στάσεις, ενσυναίσθηση και να αποδεχτούν τα μέλη της κοινότητας, δηλαδή τους μαθητές όπως είναι.

    Παράλληλα, άλλες μελέτες έχουν εγείρει παρόμοια ερωτήματα και έχουν διοργανώσει προγράμματα με στόχο την αφύπνιση των δασκάλων σε διαφορετικούς τύπους επιθετικότητας. Διαπιστώθηκε ότι το κλίμα που επικρατεί σε ένα σχολείο και η επίδρασή του στη συμπεριφορά του παιδιού είναι τεράστια. Να σημειωθεί ότι έχουν πραγματοποιηθεί προγράμματα που αναπτύσσουν στρατηγικές για την πρόληψη της επιθετικής συμπεριφοράς στο σχολικό περιβάλλον, τη βελτίωση των δεξιοτήτων διαχείρισης της τάξης και την ενίσχυση των δεξιοτήτων που μπορούν να βοηθήσουν τους δασκάλους να διαχειριστούν την επιθετικότητα. Για παράδειγμα, ”Το πρόγραμμα του μεγάλου δασκάλου” (Καθοδηγητική ευθύνη και προσδοκίες για τους εφήβους για το σήμερα και το αύριο) και  το οποίο περιλαμβάνει την Κοινωνική Γνωσιακή Θεωρία. Τελικά, συμπεραίνουν ότι οι αξίες του εκάστοτε εκπαιδευτικού είναι πολύτιμες στην εκπαίδευση. Ο επαγγελματισμός θα πρέπει να περιλαμβάνει την ικανότητα διδασκαλίας αυτών των αξιών στους μαθητές και να τους βοηθά να αναπτύξουν την προσωπικότητά τους.

    Από την άλλη πλευρά, άλλη έρευνα στην οποία συμμετείχαν καθηγητές που διδάσκουν σε σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μαθητές ηλικίας 12 έως 16 χρόνων, κατέληξαν στην  ανάγκη για συναισθηματική νοημοσύνη των εκπαιδευτικών, τονίζοντας ότι είναι ένα σημαντικό ” όπλο” κατά της επιθετικότητας των μαθητών. Παράγοντες όπως το επίπεδο άγχους των δασκάλων όταν αντιμετωπίζουν επιθετικές συμπεριφορές από τους μαθητές, καθώς και η ίδια έλλειψη ικανοτήτων συναισθηματικής νοημοσύνης, τους οδηγούν μοιραία να μην μπορούν να διαχειριστούν αποτελεσματικά τα γεγονότα που σχετίζονται με την εργασία τους συνολικά.

    Αναλυτικότερα, το άγχος στο επάγγελμα των δασκάλων έχει συνδεθεί με συμπτώματα συμπεριφοράς, φθορές, κακές σχέσεις μέσα στο σχολικό περιβάλλον με συναδέλφους ακόμη και με μαθητές και αποτελεί αφορμή για εγκατάλειψη του επαγγέλματος. Επιπλέον, οι ερευνητές μπόρεσαν να εντοπίσουν ζητήματα εκτός από το άγχος που σχετίζονταν με το επάγγελμα του εκπαιδευτικού. Για παράδειγμα, η επιλογή του επαγγέλματος του δασκάλου και τα στοιχεία προσωπικότητας που έχει ο ίδιος ως άνθρωπος ή και οι συμπεριφορικές του στάσεις και αξίες, σύμφωνα με τους ειδικούς θα πρέπει να αποτελούν κριτήριο επιλογής και εξάσκησης του επαγγέλματος του δασκάλου . Με λίγα λόγια, οι αξίες ενός δασκάλου θα πρέπει να συγκλίνουν με το κοινό καλό – και με οτιδήποτε δεν βλάπτει κάποιον άλλον και δεν του περιορίζει τις προσωπικές ελευθερίες.

    Είναι γενικά παραδεκτό ότι μια δασκάλα/ένας δάσκαλος πρέπει να γνωρίζει τις δυνάμεις και τις ικανότητές της/του αλλά ίσως το πιο σημαντικό είναι ότι χρειάζεται να αγαπά τα παιδιά. Αυτό όμως που δεν γνωρίζουμε ως τώρα, είναι εάν οι δάσκαλοι επηρεάζουν με τις στάσεις και τις πεποιθήσεις τους μαθητές σε ένα σχολικό περιβάλλον και σε ποιο βαθμό μπορεί να χρειάζονται προληπτικούς ελέγχους που αφορούν την συναισθηματική τους νοημοσύνη και ενσυναίσθηση.

    Συγκεκριμένα, η εργασιακή ικανοποίηση στο επάγγελμα του εκπαιδευτικού έχει να κάνει με τον αριθμό των μαθητών σε μια τάξη, με προβλήματα συμπεριφοράς των μαθητών και τη συνεργασία με τους συναδέλφους. Με βάση αυτό, μπορούμε εύλογα να συμπεράνουμε ότι, τα περισσότερα σχολεία δίνουν έμφαση στον ρόλο του δασκάλου στο να είναι εκπαιδευμένος και ενημερωμένος με την διδακτέα ύλη ή το υλικό του προγράμματος σπουδών περισσότερο από ότι δίνουν στη συναισθηματική του νοημοσύνη και τις ικανότητές του για ενσυναίσθηση.

    Αξίζει να σημειωθεί ότι, ιδιαίτερα στον τομέα της ειδικής αγωγής, περίπου το 1/3 των εκπαιδευτικών εγκαταλείπει το επάγγελμα πριν από την τριετία λόγω προκλητικών συμπεριφορικών στάσεων των μαθητών, γεγονός που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η ενσυναίσθηση και οι συναισθηματικές ικανότητες είναι ευπρόσδεκτες κατά τη διδασκαλία, αλλά δεν αποτελούν υποχρεωτικό εργαλείο για κάθε δάσκαλο, όπως η επαγγελματική του ανάπτυξη.

    Έχοντας υπόψη όλα τα παραπάνω και σύμφωνα με μια άλλη μελέτη όπου εξετάστηκαν 37 δάσκαλοι που διδάσκουν μαθητές μεταξύ έξι και δώδεκα ετών, οι δάσκαλοι δήλωσαν ξεκάθαρα την προτίμησή τους σε μαθητές που επιδεικνύουν καλύτερη συμπεριφορά στην τάξη. Σε περιπτώσεις όπου ο μαθητής δεν επιδεικνύει καλή συμπεριφορά, οι σχέσεις με τους μαθητές και τους γονείς φτάνει σε αδιέξοδο .Οι ερευνητές λοιπόν συμφωνούν ότι οι δάσκαλοι έχουν προτιμήσεις προς τους μαθητές τους, και γνωρίζουμε ότι οι συναισθηματικές και ενσυναίσθητες ικανότητες των δασκάλων παίζουν τεράστιο ρόλο στην τάξη και στη διαμόρφωση προσωπικοτήτων. Ωστόσο, τι συμβαίνει όταν η επιθετική συμπεριφορά και η οποία δεν μπορεί να ελεγχθεί ή εξαπλώνεται περιλαμβάνει μαθητές με τους οποίους ο δάσκαλος δεν έχει στενή σχέση ή δεν είναι συμπονετικός;

    Tέλος, εξαιρετικά σημαντική είναι η συναισθηματική νοημοσύνη και η ενσυναίσθηση των εκπαιδευτικών , προκειμένου να κατανοήσουν τα συναισθήματα των συναδέλφων τους αλλά και των μαθητών τους με σκοπό τη σωστή κοινωνικο-συναισθηματική ανάπτυξη. Οι ενσυναίσθητοι δάσκαλοι μπορούν να διδάξουν ενσυναίσθηση στους μαθητές και οι πεποιθήσεις του δασκάλου επηρεάζουν τους μαθητές να προωθήσουν τις ικανότητες για τον «έξω» κόσμο. Έτσι, η βελτίωση της συναισθηματικής νοημοσύνης στα παιδιά μπορεί να είναι ένας λειτουργικός τρόπος για την προώθηση της ανάπτυξης της ενσυναίσθησης. Στην πραγματικότητα, όσο υψηλότερη είναι η αυτο-αποτελεσματικότητα ενός δασκάλου, τόσο μεγαλύτερη είναι η ενσυναίσθηση του (Goroshit & Hen, 2016).

    Η ανθρωπιστική ψυχολογία τοποθετεί τον δάσκαλο σε μια αποστολή δημιουργίας ηθικού ήθους. Την ίδια στιγμή, οι κοινωνικο-λειτουργικές θεωρίες του συναισθήματος μιλούν για την ποιότητα των σχέσεών μας και τον ρόλο των συναισθημάτων στη διαμόρφωση των σχέσεων, για παράδειγμα το να μην αισθανόμαστε συνδεδεμένοι με τον δάσκαλο οδηγεί σε πλήξη. Εξαρτάται, επίσης, από τις προοπτικές του δασκάλου: είτε επικεντρώνει τη διδασκαλία με στόχο απλώς να διδάξει τους μαθητές, είτε τοποθετεί τον εαυτό του  σε ρόλο μέντορα και δίνει καθοδήγηση με συναισθηματική νοημοσύνη στους μαθητές.

    ενσυναίσθηση έφηβοι Παιδιά Σχολείο
    Share. Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    προσφατα αρθρα

    Σαρκοπενία: Γήρανση, απώλεια μυϊκής μάζας και νέα φάρμακα για την παχυσαρκία

    Οι Ειδικοι

    Στοματική υγεία: Η σωστή φροντίδα των δοντιών ανάλογα με την ηλικία

    Οι Ειδικοι

    Τα κενά του ελληνικού νομικού πλαισίου στην αντιμετώπιση της ενδοοικογενειακής βίας

    Οι Ειδικοι

    Ψυχολογικό προφίλ γυναικών που βρίσκονται σε κακοποιητικές σχέσεις. Δυναμικές, μηχανισμοί επιβίωσης και συναισθηματικές συνέπειες

    Οι Ειδικοι

    Παιδικός διαβήτης: Σε ποια ηλικία εμφανίζεται – Ποια συμπτώματα εκδηλώνει

    Ασθενεις

    Υπερτροφική μυοκαρδιοπάθεια: χαρακτηριστικά, διάγνωση και σύγχρονες θεραπείες

    Οι Ειδικοι

    Κατάθλιψη στα παιδιά: Τα σημάδια που δεν πρέπει να αγνοήσετε

    ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

    Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα του Παιδιού – Η Ελλάδα πρώτη στην ΕΕ σε παιδική υλική στέρηση με 33,6%

    ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

    Γιατί οι εργαζόμενοι δεν αποκαλύπτουν προβλήματα ψυχικής υγείας – Tι μπορούν να κάνουν οι εργοδότες

    ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

    Χοληστερίνη και υπέρταση στα παιδιά: Ένας κρυφός κίνδυνος που πολλοί αγνοούν

    Οι Ειδικοι

    Έκθεση ΠΟΥ: Ένα στα επτά παιδιά στην Ευρώπη, με ψυχική διαταραχή

    ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

    Η εποχική κατάθλιψη και πώς να την αποφύγετε – Οδηγίες από τον «πατέρα» της SAD

    ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

    Μετά την κατάρρευση μαθητή ο  ΕΟΠΑΕ εκπέμπει σήμα κινδύνου για τη χρήση κάνναβης στους εφήβους

    ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

    Τι είναι το «cognitive reframing» και πώς να κάνετε τις εμπειρίες λιγότερο επώδυνες

    ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

    Αρτηριακή πίεση: Τα πιο συχνά λάθη που αλλοιώνουν τις τιμές της μέτρησης

    Οι Ειδικοι

    Αθέατη κρίση: 5 αλήθειες για την ψυχική υγεία των ανδρών

    ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

    Παιδική όραση: Πώς να ενθαρρύνουμε το παιδί να φορέσει γυαλιά για πρώτη φορά

    Οι Ειδικοι

    Ρευματικά νοσήματα: Είναι εφικτή η πρόληψή τους;

    Ασθενεις
    Μη χασετε
    Φαρμακειο

    Η εξαγγελία του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου για ενεργή συμμετοχή σε δράσεις πρόληψης, γίνεται πράξη

    04/12/20256 Mins Read
    Ήταν 19 Μαϊου 2025 όταν υπογράφηκε Μνημόνιο Συνεργασίας ανάμεσα στον Πανελλήνιο Φαρμακευτικό Σύλλογο και την Ένωση Ασθενών Ελλάδας

    Ο ρόλος των φαρμακοποιών δίπλα σε ανθρώπους που παίρνουν φάρμακα για απώλεια βάρους

    04/12/2025

    Η ψυχική υγεία στα σωφρονιστικά ιδρύματα περνά στο ΕΣΥ: Μία θεσμική τομή με επίκεντρο τον άνθρωπο

    04/12/2025

    Μαλάρια: Νέα όπλα σώζουν ζωές – αλλά η ανθεκτικότητα στα φάρμακα απειλεί να ανατρέψει την πρόοδο

    04/12/2025
    Ροη Ειδησεων
    • Η εξαγγελία του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου για ενεργή συμμετοχή σε δράσεις πρόληψης, γίνεται πράξη
    • Ο ρόλος των φαρμακοποιών δίπλα σε ανθρώπους που παίρνουν φάρμακα για απώλεια βάρους
    • Η ψυχική υγεία στα σωφρονιστικά ιδρύματα περνά στο ΕΣΥ: Μία θεσμική τομή με επίκεντρο τον άνθρωπο
    • Μαλάρια: Νέα όπλα σώζουν ζωές – αλλά η ανθεκτικότητα στα φάρμακα απειλεί να ανατρέψει την πρόοδο
    • ΠΟΥ: Οι θάνατοι από ελονοσία αυξήθηκαν το 2024 και οι μειώσεις στη χρηματοδότηση ενέχουν τον κίνδυνο αναζωπύρωσης της νόσου
    Αναζητηση
    Μεινετε σε επαφη
    • Facebook
    • YouTube
    • Vimeo
    • LinkedIn
    Ταυτοτητα
    Ταυτοτητα

    Menu
    • Αρχική
    • Πολιτική cookies
    • Πολιτική απορρήτου
    • Πνευματική Ιδιοκτησία
    • Επικοινωνία
    © 2025 Dailypharmanews. Designed by Dailypharmanews.
    • Αρχική
    • Πολιτική cookies
    • Πολιτική απορρήτου
    • Πνευματική Ιδιοκτησία
    • Επικοινωνία

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.