Από τον Χαράλαμπο Πετρόχειλο
Ξεκίνησε επίσημα από σήμερα (Δευτέρα 16 Ιουνίου) η λειτουργία της υπηρεσίας αποστολής φαρμάκων υψηλού κόστους «Κατ’ Οίκον» από τον ΕΟΠΥΥ. Ως μία από τις τρεις επιλογές που θα έχουν στη διάθεσή τους οι περίπου 139 χιλιάδες άνθρωποι που επισκέπτονται τα φαρμακεία του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ) σε μηνιαία ή διμηνιαία βάση, μαζί με τις επιλογές να τα λαμβάνουν όπως συνέβαινε μέχρι σήμερα από τον πολύ περιορισμένο αριθμό των φαρμακείων του Οργανισμού, τα μόλις 57 φαρμακεία που διαθέτει και την επιλογή που αναμένεται να ενεργοποιηθεί, όταν ρυθμιστούν νομοθετικά όλες οι εκκρεμότητες και λεπτομέρειες να τα λαμβάνουν από το δίκτυο των περίπου 10.500 ιδιωτικών φαρμακείων της κοινότητας που είναι πολύ καλά απλωμένο σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια.
Μέχρι σήμερα υπολογίζεται ότι περισσότεροι από 120.000 ασθενείς επισκέπτονταν τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ ανά μήνα για να προμηθευτούν τα ΦΥΚ που έχουν ανάγκη, με αποτέλεσμα την απίστευτη ταλαιπωρία που προκαλούσαν οι πολύωρες αναμονές σε ατέλειωτες ουρές σε κάποια από αυτά τα φαρμακεία αλλά και η ανάγκη σε πολλές περιπτώσεις άνθρωποι με σοβαρά προβλήματα υγείας ή οι άνθρωποι δικοί τους, συγγενείς ή μη, να πρέπει να καλύψουν μεγάλες αποστάσεις με μεγάλο κόστος σε χρόνο και χρήμα.
Πλέον με την επιλογή που έχει ο ασθενής να μπορεί να λάβει τα ΦΥΚ, εφόσον το επιθυμεί, χωρίς καμία απολύτως επιβάρυνση στο σπίτι του, στο γραφείο, ή ακόμα και στο εξοχικό του τους καλοκαιρινούς μήνες, εντός 24 έως 48 ωρών ανάλογα με την απόσταση, αναμένεται να αλλάξει το σίγουρα προβληματικό τοπίο που υπήρχε όλα τα προηγούμενα χρόνια.
Το θέμα ωστόσο είναι εάν ο τρόπος που προωθείται από το Υπουργείο Υγείας για να λύσει ένα πρόβλημα για την επίλυση του οποίου είχε δεσμευτεί ήδη ο ίδιος ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης πριν αναλάβει τα καθήκοντα, προεκλογικά το 2019, είναι πράγματι ο καλύτερος δυνατός.
Σε δηλώσεις της η Διοικήτρια του ΕΟΠΥΥ κ. Θεανώ Καρποδίνη με αφορμή την έναρξη λειτουργίας της νέας υπηρεσίας εξυπηρέτησης των ασθενών δήλωσε υπερήφανη για την «πρωτιά στην Ευρώπη της “Κατ’ Οίκον” αποστολής φαρμάκων υψηλού κόστους στους ασθενείς» τονίζοντας ότι αυτό «μεγαλώνει ακόμη περισσότερο τις ευθύνες μας αλλά και τις προσδοκίες».
Αν και σύμφωνα με τον ΕΟΠΥΥ με το νέο αυτό σύστημα διασφαλίζεται ότι οι συνταγές ελέγχονται και εκτελούνται από φαρμακοποιούς, και η διανομή των ΦΥΚ πραγματοποιείται από πιστοποιημένη εταιρεία logistics, με αυστηρές προδιαγραφές για τη διασφάλιση των προσωπικών δεδομένων, την ιχνηλασιμότητα και εξειδικευμένες διαδικασίες για τα ευαίσθητα σκευάσματα ψυχρής αλυσίδας και ουσιαστικά το μόνο που χρειάζεται να κάνει ο ασθενής είναι να διαθέτει ηλεκτρονική συνταγή, άυλη γνωμάτευση, όπου απαιτείται, οι φαρμακοποιοί που όπως ήδη αναφέρθηκε, δεν έχουν ενεργοποιηθεί ακόμη ως δίκτυο που μπορεί να καλύψει με επάρκεια ολόκληρη τη χώρα έχουν εκφράσει και συνεχίζουν να εκφράζουν τους προβληματισμούς τους για τη σκοπιμότητα όλου αυτού του εγχειρήματος αλλά και του τρόπου που αυτό σιγά σιγά ξεδιπλώνεται προς τους πολίτες.
Ο Πρόεδρος του Φαρμακευτικού Συλλόγου Δωδεκανήσου κ. Νίκος Φουτούλης και Γ’ Αντιπρόεδρος του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου μιλώντας στο DailyPhamaNews τόνισε «πως πρωταρχικός μας στόχος και νομίζω όλων των εμπλεκομένων είναι να μην ταλαιπωρείται ο ασθενής. Πάνω σε αυτό το σκεπτικό, εμείς ως φαρμακοποιοί της κοινότητας, διαθέσαμε τα φαρμακεία μας για τους σχεδιασμούς του Υπουργείου Υγείας γιατί δεν θέλουμε να ταλαιπωρείται κανένας μα κανένας ασθενής».
Θέτει ωστόσο ένα ερώτημα για το κατά πόσο τελικά η επιλογή να ξεκινήσει επίσημα από σήμερα η διάθεση της κατ’ οίκον διάθεσης των ΦΥΚ από τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ είναι αυτό που πραγματικά έπρεπε να γίνει και μάλιστα εκείνο στο οποίο έπρεπε να δοθεί προτεραιότητα.
Όπως είπε «σε ολόκληρα τα Δωδεκάνησα υπάρχει ένα φαρμακείο του ΕΟΠΥΥ και 180 ιδιωτικά κοινοτικά φαρμακεία, όπου ο ασθενής μπορεί να απευθυνθεί για να πάρει τα φάρμακά του. Κατά 99% θα επιλέξει τον ασφαλέστερο τρόπο που είναι το φαρμακείο».
Σχολιάζοντας δε την «πρωτιά» του ΕΟΠΥΥ μίλησε για μία «παγκόσμια πρωτοτυπία» και κάλεσε τη διοίκηση του Οργανισμού «να δει λίγο πιο σοβαρά το θέμα» γιατί, όπως ο ίδιος πιστεύει, «δεν χρειάζεται ουσιαστικά η διανομή κατ’ οίκον γιατί ο κάθε ασθενής έχει ένα φαρμακείο δίπλα του. Είναι τόσο μεγάλη η διασπορά που ειλικρινά το θεωρώ όλο αυτό ότι γίνεται χωρίς λόγο. Και ξαναλέω ότι ο ΕΟΠΥΥ πρέπει να ξαναδεί το θέμα πιο σοβαρά γιατί σκοπός όλων μας είναι η με ασφαλής εξυπηρέτηση του ασθενή. Είναι σημαντικό να παίρνει τα φάρμακά του χωρίς να ταλαιπωρείται και να τα λαμβάνει με ασφάλεια. Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να παίρνει ο ασθενής τα φάρμακά του πιο γρήγορά και με μεγαλύτερη ασφάλεια από τον δρόμο του φαρμακείου και από το χέρι του υπεύθυνου φαρμακοποιού. Αυτός είναι ο σωστός δρόμος, αυτός πρέπει να ακολουθηθεί και αυτό πρέπει να το αντιληφθεί επιτέλους η διοίκηση του ΕΟΠΥΥ».
Για τις προδιαγραφές με τις οποίες θα γίνεται όλη η διαδικασία αποστολής και διάθεσης των ΦΥΚ μέσω της κατ’ οίκον υπηρεσίας που ανακοίνωσε ο Οργανισμός, ο κ. Φουτούλης εξέφρασε τις επιφυλάξεις του. «Τις προδιαγραφές τις ξέρουμε. Είναι όλες στα χαρτιά. Και να πω ότι υπάρχουν αυτές οι προδιαγραφές όχι μόνο θεωρητικά αλλά και πρακτικά. Έχουν σκεφτεί τα τεχνικά προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν; Πως θα φτάσει το φάρμακο στη Χάλκη, στην Τήλο, στα νησιά που το χειμώνα έχει συγκοινωνία δύο φορές την εβδομάδα; Ο ΕΟΠΥΥ πρέπει να καταλάβει ότι ο μοναδικός ασφαλής και γρήγορος τρόπος να φτάσουν τα ΦΥΚ στους πολίτες είναι μέσω των φαρμακείων της κοινότητα. Υπάρχουν διάμεσοι σταθμοί με τις εταιρείες κούριερ που η καθυστέρηση θα είναι μεγαλύτερη».
Αυτό που έγινε δεν ήταν καθόλου αναγκαίο και στην πράξη αυτό θα φανεί σύντομα» εκτιμά ο κ. Φουτούλης που, όπως λέει, δεν έχει να κάνει μόνο με τα νησιά αλλά και με πολλές δύσβατες, απομονωμένες περιοχές στη χώρα μας.
Μάλιστα θέτει και ζήτημα σεβασμού των χρημάτων των ασφαλισμένων σε τέτοιους σχεδιασμούς καθώς θωρεί ότι ο ΕΟΠΥΥ γνωρίζοντας για την προσφυγή του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου στο Συμβούλιο της Επικρατείας για το θέμα της αναγκαιότητας διάθεσης του φαρμάκου δια χειρός φαρμακοποιού ώστε να κατοχυρώνεται η ασφάλεια του ασθενούς και με δεδομένο ότι τον Σεπτέμβριο αναμένεται η απόφαση, έπρεπε να περιμένει πριν προχωρήσει σε υπογραφή μίας οποιαδήποτε σύμβασης.
«Θα πρέπει να ερωτηθεί η διοικήτρια του ΕΟΠΥΥ γιατί προχώρησε σε μία σύμβαση που ενδεχομένως η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας τον Σεπτέμβριο να την ανατρέψει. Είναι μία ερώτηση που θα πρέπει να την απευθύνει κανείς στη Διοικήτρια του ΕΟΠΥΥ και στο Διοικητικό του Συμβούλιο. Δηλαδή κάνουν μία σύμβαση με μία εταιρεία ενώ σε τρεις μήνες μπορεί να κερδηθεί η προσφυγή του Πανελληνίου Φαρμακευτικού Συλλόγου; Και μετά; Σκορπίζουμε λεφτά; Γιατί προφανώς, όταν υπογράφουμε μία σύμβαση είμαστε υποχρεωμένοι να την τηρήσουμε ή διαφορετικά να πληρώσουμε τον ιδιώτη εάν υπάρχουν ποινικές ρήτρες -που σίγουρα θα υπάρχουν. Και δεν ξέρουμε επίσης κατά πόσο ο ασθενής θα επιλέξει την κατ’ οίκον αποστολή των ΦΥΚ με κούριερ όταν ο πιο ασφαλής τρόπος να παραλάβει το φάρμακό του είναι το φαρμακείο, όπου ο φαρμακοποιός θα εξηγήσει τον τρόπο λήψης του φαρμάκου και θα συμβουλεύσει τον ασθενή για οτιδήποτε χρειαστεί».